Cronică Trian Gh. Cristea la volumul „Tablouri fără semnătură ” - Teo Cabel
Întotdeauna cartea de debut trezeşte
emoţii puternice în sufletul autorului şi o curiozitate
aparte cititorului dornic de a descopri noul născut din grădina fiicei lui
Zeus, Euterpe.
Am citit cu viu interes volumul de poezii TABLOURI
FĂRĂ SEMNĂTURĂ semnat de Teo Cabel (Editura LORILAV, 2010) şi l-am cercetat,
uitând de trecerea timpului. După câteva zile am recitit poeziile şi, fără
amânare, am scris câteva rânduri cu caracter con-fesiv. Le redăm mai jos.
*
Nu facem parte din rândul acelor comentatori care stropesc prin
teritoriul unui volum cu apă de trandafiri, ca să se simtă bine unii autori,
nici din categoria altora care nu se simt bine dacă nu găsesc „pete în
soare”. Din păcate, năşiile, cumetriile, „prieteniile” literare se poartă
astăzi în defavoarea creaţiilor cu adevărat valoroase; de aceea, judecăţile
critice au de suferit, la fel şi autorii seri-
oşi.
Nici măcar nu suntem din stirpea comentatorilor sau criticilor literari,
ci doar un iubitor de poezie. În această calitate scriem rândurile de faţă, în
care, se vor găsi subiectivele noastre impresii de lectură.
Într-o duminică de ianuarie, încremenită de ger
năpraznic, am citit versurile după ce ne întorsesem de la întâlnirea cu
sfinţii aşezaţi de Pârvu Mutu în lăuntrul ctitoriei brâncoveneşti. Nu ştiam chipul autorului, însă aflasem că
este devotat slujbaş al Euterpiei cu ani buni în urmă. Vroiam să descoperim
grabnic teritoriile lirice prin care colindă poetul; nu-i ştiam nici
sunetul violoncelului în care s-au cuibărit tropii fanteziilor glăsuind pe
ramurile volumului de debut, semnat de el. Pe tâmpla de sticlă a laptopului
am început să iscodim poeme cu aripi de îngeri, poeme cu plete de sălcii, poeme
cu o scânteie, cu două, cu trei...; poeme arzând care nu voiau să se mai
stingă. Unele mi s-au înfipt în coastă, altele într-o primăvară de iarbă
zăltată, altele s-au cuibărit în pleoapa memoriei. Ciudat,
nu?
Pentru că versurile au avut
darul de a ne produce anumite vibraţii spirituale, considerăm că este de
datoria noastră să mărturisim bucuria pe care am simţit-o citin- du-le. Trebuie ştiut că, de multă vreme, stihurile care
nu ne spun nimic ne dăruie doar tăcere,
indiferenţă .
Revelaţie! Atrag atenţia aici , în primul rând, temele grave: timpul,
trecerea lui, corespondenţa poet–natură, relaţia omului cu divinitatea,
investigarea univer-sului interior, atmosfera domestică, aducerea în prim plan
a fiinţelor dragi (părinţi, prunci, bunici, soţie). Folosesc drept
argumente versurile care ne-au frapat. De ce? Vom
puncta în cele
ce urmează.
Poemul dedicat tatălui este încărcat de bruma înfiorătoare a
întrebărilor (care suspină discret) în veci, fără răspunsuri: Cum e
ultima clipă?/ În ochii tăi se prăbuşeşte universul?/ Ceea ce ieri susţineai în
trup/ Acum se buluceşte peste tine?
Nu cuvinte consolatoare rosteşte poetul după aceste interogaţii,
ci un mesaj tonic, bărbătesc, încărcat de echilibru meditativ: Să nu
îţi pară rău,/ Când ultima clipă soseşte./ Strânge-i mâna/ Ca un
învingător.
Nimic romanţios, nimic pudrat metaforic, nimic învăluit în
retorica siropoasă ori în veşmintele postmoder-nismului ostentativ. Desluşesc
acordurile grave ale unei destăinuiri ca un jurământ.
Dragostea pentru tatăl, căutată viaţa toată de fiu “A venit
la timp” şi va fi dăruită copiilor urmaşi; pe aripi de şoapte, poetul rosteşte
acordul final către tatăl său: Curăţeşte-ţi sufletul/ Să se umple cu el
ultima clipă/ Nici un strop din amărăciunea vieţii/ Să nu treacă dincolo.
(PÂNĂ LA SFÂRŞIT)
Mai trebuia oare adăugat ceva?
Se observă că discursul liric este plin de natu-raleţe, aşa precum apa
unui izvor de munte curge după voia ei, dar şi după cum îi este albia; uneori
nervoasă, alteori lină, paşnică, indiferentă.
Original abordată este tema naturii: Pe tipsia zi-lei/ Norii îşi
toarnă apatia./ Rece...// Strănutul florilor/ A împrăştiat pe cer/
Curcubeul.”
(ACUAELĂ)
Este o atitudine lirică departe de clişeu, departe de
nostalgie,
bogată doar în imagini vizual-senzitive, cu eco-
uri în câmpul
percepţiei, menite să emoţioneze.
Am sesizat că există şi un anume
fel de a recepta anotimpurile pe care eul liric le transfigurează (concor-dant
cu starea de moment), infuzându-le în teritoriul în puternicelor trăiri.
Toamna pare să-l decepţioneze pe poet, lăsându-i sentimentul amar al
trecerii; iarna este o provocare la contemplaţie, pe când primăvara este un
strigăt vital, ca o vestire a reînvierii. De remarcat că primăverii îi
sunt dedicate mai multe poeme. Nu cred că întâmplător .
Volumul se încheie triumfal cu o
invitaţie rege-neratoare, încărcându-ne sufletul de o sfântă dragoste pentru
tot ce-nseamnă viaţă: Uităm, uneori, banali spec-tatori,/ Că
primăvara aşteaptă afară!/ Intraţi, dar, în muguri, aşa, într-o doară!/...Veţi
învia de-o mie de ori!
(LĂSAŢI PRIMĂVARA SĂ INTRE!)
*
Am încheiat prin câteva gânduri personale despre poezie, despre poet pe
care le dăruim, de obicei, tuturor
debutanţilor în ale poeziei, nădăjduind să le fie de bun augur.
Poezia nu se poate întrupa decât dacă te uiţi furiş prin deschizătura secretă a
cerului, ca să urmăreşti aventura stelelor.
Nu poţi fi poet dacă nu alergi
desculţ prin schitul durerii, ca să închini iubirii idei trăsnite, pururi lumi-nătoare.
Uite-l pe condamnatul
zicerii, El-Poetul, prin
toate secolele alergând, prin toate stelele
cutreierând, apoi gâlcevindu-se cu durerile cuvintelor ori cu florile de
măr, că prea s-au nărăvit în a sări furiş pe fereastra inimii sale.
*
Cred că versurile acestea pe care le-am arat cu privirea şi mintea conferă
autorului acestui prim volum dreptul de a primi botezul intrării în cetatea
Poeziei. În niciun caz nu este locul de agrement al vânătorilor de glorie; nici
vorbă de aşa ceva. Mulţi au uitat că în cetatea amintită se petrec înalte
combustii, frământări istovitoare ale ideilor, cazne sisifice. Cine poartă
harul, ca o durere sub tâmple, va simţi binecuvântarea sufletelor care nu se
văd, dar se simt. Din ochii învăpăiaţi de nesomnul dorinţei, din zborul de îngeri şi spini culege-ţi
obrăznicia de a evada din tablouri pentru a-ţi scrie pe lespedea timpului destinul creatorului
jertfelnic.
Auzit-am cum acest prim volum le cheamă nerăb-dător pe celelalte să ne
arăte şi alte feţe necunoscute ale poeziei înaltului. Desigur, la orizont se
zăreşte silueta volumului următor.
Cronică de critic adevărat, nu de vînători de laude sau de recunoștiințe. Foarte echilibrată, nu știi care: volumul sau cronica, sunt mai bune? Nu că și ar trebui să fie una mai bună decît cealaltă, dar se poartă diferențierea. Aici ioc, să mai cugete lighioanele. Felicitări! Este prima cronică pe care am citit-o admirativ, atît pentru volum cît și pentru ea.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere