După
două volume de poezii - Tablouri
fără semnătură (Editura Lorilav, 2010) și Merg mai departe (Editura
Editgraph, 2012), buzoianul Teo Cabel a surprins, de curând, cu o apariție
editorială: Prezențe în Agora literară, Editura Rafet, 2015, debutând,
astfel, cu un volum inedit de recenzii.
În
cartea domniei sale, își găsesc locul cuvenit, chiar se împrietenesc, nume
cunoscute contemporanilor care se preocupă de arta scrisului: prozatori, poeți
și poetese, eseiști, memorialiști sunt prezentați în câteva tușe critice,
autorul scoțând în evidență câteva din publicațiile recente, pe care le trece
prin sita parcimonioasă, dar corectă a lecturii personale.
Atrage
atenția în mod deosebit prefața cărții, semnată Ion Roșioru, care îl situează
pe Teo Cabel ca „urmaș de nădejde al celor ce în Buzău au oficiat decenii în
șir actul critic: Marin Ifrim, Dumitru Ion Dincă, Valeria Manta Tăicuțu, Stan
Brebenel” și alții, grupați în jurul revistelor de cultură din arealul de sud-est
al țării. Totodată, prefațatorul îi face un portret succint și clar celui care
are îndrăzneala alcătuirii unei agora
de sorginte literară: „orice conducător de cenaclu oficiază implicit și un
ritual critic cu predilecție de întâmpinare. Este și cazul lui Teo Cabel,
mentorul cenaclului literar AntePortas din Buzău. Tânărul literat își adună
într-un volum exegetic o parte din cronicile pe care i le-au prilejuit o serie
de scriitori de dincoace și de dincolo de Prut.”
Exegezele lui Teo Cabel demonstrează o
pătrundere profundă în universul lecturii, o cu dorința de a scoate la
suprafață sensuri și simboluri noi, prin prisma unui filtru critic e coerent și
pertinent. Pentru Teo Cabel, a scrie înseamnă răspundere și responsabilitate,
înseamnă asumarea opiniei, sine ira et studio. Este printre puținii aleși să
intre cu un respect adânc în lumea hârtiei, în imaginarul fiecărui autor
recenzat, fie prozator, fie poet. Nu o face pentru că i se cere, nu o face
pentru că este dator cuiva, nici din dorința de a primi laude sau glorie, ci
pentru că iubește literatura, iubește scrisul, căruia se dedică mereu cu
ostentație demnă de admirat.
De
la început se remarcă titlurile alese pentru a reda esențialul cronicilor,
aruncându-ne într-un orizont de lectură ce se va desfășura sub ochii noștri ca
un ritual inițiatic. Așa sunt primele sintagme ce dau titulatura subcapitolelor
referitoare la Culiță Ioan Ușurelu – „Invitație în agora literară – Scriitori
contemporani din Vrancea, prin interviuri”, Ca în poveștile de iarnă” (pentru
subcapitolul dedicat lui Marin Ifrim) sau „În căutarea paradisului pierdut” în
cazul lui Dumitru Dănăilă. Alte subcapitole au titluri metaforico-filosofice:
„Fascinația realului și realitatea fantasticului” (la Dan Manciulea), „În
mantia paradoxului”(pentru romanul Robul zarului al lui Dumitru
Dănăilă), Flux de sensuri și imagini”(Laurențiu Belizan), dar sunt trimiteri
directe, folosindu-se titlul original al cărții recenzate: Iubire fără sfârșit
(Traian Cristea), Templu ruinat (Tatiana Dabija) sau Sfeșnic în rugăciune
(Traian Vasilcău), Sub gutui (Costel Suditu). Aprecierile sunt atent alese și
subliniază grija pentru cuvântul care exprimă și se exprimă, sensibil și frust:
„a cincea cămară a inimii”(Daniela Șontică), „O bornă pe Drumul poeziei”(Florina
Isache) sau „Acces…La plutire pe cerul poeziei”(Elena Radu), „O carte cât o
viață” (Horia Stoicanu) etc.
Marele
merit al lui Teo Cabel, e că, spre deosebire de unii dintre confrații săi, care
își încearcă ascuțișul sabiei în turniruri critice de genul recenzării,
stăpânește frâul frazelor, autodidact și inventiv, intuitiv și expresiv.
Curgerea ideilor fluide, simplitatea și corectitudinea sunt atuuri cu care
pornește demersul analitic. Sunt trecute sub lupa sufletului său romane,
povești, poeme, memorii, se fac referiri interesante la contextul care a
generat apariția cărților sau la legăturile dintre oameni și cărți, dintre
cărți și alte cărți.
Niciodată opiniile critice exprimate nu sunt
gratuite, autorul nu a dat tiparului aceste rânduri doar de dragul de a fi
considerat un analist bun, ci se poate observa că miezul miniesurilor critice
este când dulce-acrișor, când fierbinte sau mai depărtat de sucul latent al
marii literaturi. Formația poetică se întrevede în muzicalitatea unor pasaje,
cu toate că subiectivitatea ca și implicarea afectivă dau un farmec aparte și
nu strică nimic din edificiul agorei. Uneori, cititorii vor fi surprinși de
elipsa predicatelor, dar totul curge ca într-un creuzet al timpului în care se
plămădește cu migală universul ficțiunii, disecat cu mlădieri de cuvinte.
Exemplificarea ideii se face cu o notă firească și (deși, așa cum se mai
întâmplă și la case mai mari, mai poate fi făcută o adenda a tehnoredactării,
corectura mai scapă uneori din vedere) este de bun augur această apariție a
unei miniantologii de eseuri critice, pentru că vine să îmbogățească o panoplie
literară contemporană atrăgătoare, ce poate fi a noastră, a tuturor.
Manuela Camelia Sava
Sept
2015
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu