Spectrul literaturii
nu are contur, este mai mult schițat ca o morgană: o ipostază de culoare, una de
imagine și una, nepalpabilă, prim magia pe care o induce, dar materială prin arhitectura
sintagmei, în beletristică, poezie, eseistică, dramaturgie.
Tentația hrănirii din acest spectru este
imensă pe linie auctorială și greu poate fii stăvilită.
Cunoscut ca poet, Laurențiu Belizan a
intrat în labirintul prozei, pentru ai cunoaște structura și a construi un alt
univers față de cel diafan, din vers. Abordând proza direct ca roman, prin
fragmentul pe care l-a citit la cenaclul AntePortas, pe 07.02.2015, la Casa de
Cultură a Sindicatelor, Laurențiu Belizan aduce propria sa viziune asupra unui
segment de timp din viața noastră, anii 90, controversați prin balansări și
contrabalansări sociale, morale, artistice, tangaj care odată declanșat are un
efect pe lungă durată. Urechea lui Van
Gogh, așa se va numi romanul, are o conotație destul de bogată încă din
titlu. Impresiile lăsate, de acele
timpuri, de persoanele din acea vreme, autorul le-a comprimat în piese de
puzzle pe care acum le așează într-o configurație pe care doar el o știe și pe
care o vom cunoaște și noi la citirea volumului în forma sa finală.
Cum au văzut cei care au participat la ședință acest fragment:
Romancierul Dumitru Dănăilă a încadrat
textul în categoria romanului modern, cu trimitere la Camil Petrescu. Dialogurile sunt sugestive, acțiunea bine
conturată. A schimbat registrul de la poezie la proză și îi urez succes! Îmi
pare bine că am concurență.
Poetul Dumitru Pană, invitatul
lectorului: Am observat că autorul este fascinat de gândirea paradoxală.
Ciocnirea contrariilor care se armonizează în vârtejul final. Alt aspect,
existența a două lumi în confruntare până la riscul unui conflict deschis. Dialogul
dens al ideilor și jocul intereselor ne poate îndreptăți la această paralelă
Camil Petrescu, Ceazar Petrescu. Primul a ocupat un loc onorabil în rafturile
din față ale literaturii, al doilea, mai puțin.
Observ
că poeții la maturitate se îndreaptă spre proză și exemplific cu Adrian Alui Gheorghe cu Urma și Liviu Ioan Stoiciu cu
Vrăjmașul.
Alexandru Bolache: Am observat același lucru întâlnit și la ultimul lector, Gina Zaharia, momente
poetice în text. Textul are fluență. Tenta filozofică a romanului este explicativă prin
dialogurile pe care le are. Ajută la caracterizarea personajelor. Poetul din
Laurențiu Belizan rămâne în continuare și poet: „noaptea devenise o apă ce
intra pe sub uși iar mesele se legănau ca niște gondole.”
Scriitorul Aurel Anghel a punctat
curgerea narațiunii, impresia puternică a textului. Mă duc cu gândul la Petru Popescu, la romanul Prins sau Dulce ca mierea e
glonțul patriei. Ideea de lectură întinsă, pe care vrea să o demonstreze
autorul, este prezentă și pregnantă.
Doamna Aneta Pioară, poetă și romancieră,
venită de la Râmnic să ia temperatura la Cenaclul AntePortas, față de Râmnic, la figurat, bineînțeles, și-a exprimat impresia plăcută pe care i-a lăsat-o
textul citit, abordând o prezentare mai didactică, amintind și de
conflictul dintre persoane de categorii diferite, conflictul dintre generații.
Laura Cozma căreia îi place să asculte
ce spun ceilalți înainte de a vorbi pentru că „o părere nu se poate fura”, interesant
punct de vedere ridicat de cea mai tânără colegă a ședinței a punctat: Important este cum te captivează ceea ce
citești. Deja m-a fascinat romanul nescris.
Gina Zaharia : Se conturează un roman psiho-filozofic. Însuși titlul este interesant.
Forțează un semn al întrebării, stârnind curiozitatea cititorului. Este, de
fapt, o invitație la lectură. Încă de la început autorul te așază alături de
personajele sale și-ți dă libertatea de a pătrunde în sfere care se vor
descoperite, atât printr-un limbaj elevat, cât și prin naturalețe, derulări
firești ale anumitor aspecte din viață, răscolind amintiri și împărțind
impresii despre cunoștințele comune. Este de remarcat faptul că sunt amintite
opere ale unor autori celebri, fiecare dintre ei având o viziune clară asupra
nivelului de cunoaștere, în general, dar și un punct de vedere asupra profunzimii, așa cum amintește autorul despre Mircea Vulcănescu în
„Dimensiunea românească a existenței”.
Am
găsit numeroase expresii care dau o notă
aparte prozei: „îmi ascunzi ceva, simt o neliniște interioară, firele de iarbă
din tine sunt răvășite”;„aerul de toamnă ne primenea hainele”; „în clipa aceea,
zărit doar de mine, un porumbel izbi fereastra, reluându-şi zborul într-o
clipă, de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat.”
Mihaela Roxana Boboc: Titlul, foarte inspirat, anticipează un
roman conflictual, într-o lume adânc măcinată lăuntric. Există momente de
intermezzo poetic.
Romanul
pare construit pe contraste: Andrei/Radu; Petru/Mitică... Maiorul de poliție
fiind persoanjul liant. Petru este un personaj fascinant. Un roman al
detaliilor.
Mariana Cabel: Începutul este al unui roman de introspecție. Din ceea ce s-a citit se
desprinde ideea de viață în anumite ipostaze. Autorul este un interesant analizator. Nu mi-e clar când
intră unele personaje, dar tinând cont că este doar un fragment, nu este un
aspect important. Succes Laurențiu la finalizarea romanului!
Domnul Marian Rădulescu a venit la
cenaclu, să înmâneze medalia oferită de asociația culturală „Ra-Libris”, promisă la ședința aniversară, de un an, a cenaclului, prilej de lansare a volumului Pași în
cetate.
Mulțumim domnului Rădulescu pentru
bunele intenții! Îmi permit să fiu rezervat față de modul de formulare a
brevetului înmânat lângă medalie, pe care scrie scrie : Se acordă Cenaclului Ante Portas
și mai jos îndrumător domnul Teo
Cabel. Cenaclul AntePortas are un președinte încă de la înființarea sa din
06.09.2013 și domnul Marian știe acest lucru.
Suntem onorați că cenaclul este
recunoscut ca „Protector al artelor”.
Referitor la ce a citit Laurențiu
Belizan, nu a comentat nimic, domnul Rădulescu, doar a fost puțin contrariat că, la această ședință, nu
s-a criticat și cel în cauză nu și-a
luat notițe. La un fragment de roman în lucru poți critica doar abordarea,
greșeli elementare, ceea ce nu a fost cazul. S-a spus că inadvertențele de
detalii sunt subiect de corectură ulterioară ceea este tot o critică.
Proza lui Laurențiu Belizan a ridicat ștacheta
în cenaclu AntePortas, prin
complexitatea scriiturii ce se întrevede, prin conotațiile bogate ce plutesc
printre rânduri, prin creionarea personajelor, chiar și cinic, la un moment
dat, pentru că realitatea nu este o prăjitură tiramisu, ci un sandwich, uneori
greu digerabil, scriitura nu face decât, cum spune Jean Ricardou, în volumul
său „Noi probleme ale romanului”, să ridice probleme. Modul literar în care
sunt puse aceste probleme îl fac mare sau nu pe un autor. Îi dorim lui
Laurențiu să facă parte din prima categorie.
AntePortas
Poză titlu- Teo Cabel
Poze ședință cenaclu-Gina Zaharia
Poetul Dumitru Pană, Laurențiu Belizan, Teo Cabel
Alexandru Bolache, Marian Rădulescu
Laurențiu Belizan, semnând în propria istorie literară
Romancierul Dumitru Dănăilă, Dna Aneta Pioară
Mihaela, Boboc, Mariana Cabel, Gina Zaharia, Laura Cozma
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu