Incursiunile Anei Maria Gîbu în laboratorul poeziei se
finalizează în volumul Umeri de flori
cu experiențe promițătoare, permițându-i să bifeze puncte importante pe
itinerariul său literar.
Dedicând
mamei cartea, poeta, face ordine în arealul său de semnificați: am lunecat/din marginea timpului/în braţele
tale(…) cuibul unde Dumnezeu/ a zămislit veşnicia (am
loc în palmele tale) și conchide pe parcurs... pe lume
sunt comori
care nu pot fi furate.
Adolescența este un copăcel cu crengile aproapiate de copilărie mai mult: iarba sare pe stâlpii de telegraf/nu ştie nimic despre păpuşile/ascunse alaltăieri// (...)broscuța de pe frigider râde/ povestea mea e alta (mă alerg prin răcoarea din cuvinte)
Stările,
sentimentele pe care le descoperă, sunt diverse, tumultoase: privesc
îngeri cu aripi tăiate/jucându-se în nisipul /din
clepsidră/timpul/ îşi bate joc de pletele lor blonde//... iau
cerul sub braț/și întrec vântul(tac în ritmul vijeliei);
mi-ai furat o
oră din răsărit(...) iubesc alb/în acorduri de jazz (adevărul din
lumina palmelor); supărare: nu s-a uitat
în ochii mei/cum scot pe bandă rulantă/frunze de pelin(îi trimit dincolo pe
toți);cojesc timpul din nuci(și
copacii au secrete);
Ana Maria aduce, cu tablourile din copilărie, acum, prin nuanțe, nu doar
culoare, ci și impresii. Un tărâm
agrest: ţin
în palme flori/ din salcâmii crescuţi pe inima pădurii//unul singuratic/sechestrat de ciulini şi măceşi/are
crengile arcuite aripi//mă cheamă/ miroase a otavă caldă în jur/şi a cuvânt blajin//clipele
devin palate/ascunsă în hăţişul de ecouri/(azi vin spre tine); neliniștea din
albăstrele/ se mută în răsărit//(mă alerg prin răcoarea din cuvinte); liniştea /mângâie mugurii/din palma
pământului/dezmorţit/(aprind focuri în curțile pustii); caut râme în
noroi după ploaie/înmormântez furnici / în sicrie
din nu mă uita/şi mă ascund de ursitoare/ sub
crucea de la fântână(trimit pe apă o
dorință și mă întorc); păsări rănite/mă
îndrumă /spre locuri/în care pot
construi case/din zâmbete/și fân adunat de pe coastă(mâine
mă întorc acasă); potecile din grăunţe de
piatră/fardate cu rugini de stejar (toamna se joacă în pletele mele);stau lângă prispă /sub bucata mea de cer(fac motocei și-i agăț de
vise);
Vrăjită de muzica din cuvinte, de culoarea din cuvinte adolescența nu are conștiința banalului, ci setea nuanțelor. Drumul spre maturitatea lirică este mai sigur: las emoțiile pe albul hârtiei/ cu sarcina precisă/ de a aștepta//(…) nu închideţi cartea încă/ jocul de-a exilul în versul de o vară/abia acum începe(slovele un sunt oarbe);
Vrăjită de muzica din cuvinte, de culoarea din cuvinte adolescența nu are conștiința banalului, ci setea nuanțelor. Drumul spre maturitatea lirică este mai sigur: las emoțiile pe albul hârtiei/ cu sarcina precisă/ de a aștepta//(…) nu închideţi cartea încă/ jocul de-a exilul în versul de o vară/abia acum începe(slovele un sunt oarbe);
fără
punct; aripi din puncte și cuvinte; pentru lumina de mâine/ fiecare clipă ascunde mistere/ uitate
de antici/ în piatră şi izvor//(am visele în baking voice); când vulturul obligat să jure tăcere/râde în
hohote de lacrima visului plecat/ninge linişte peste cei acoperiţi/ cu voaluri de cântec(spre
altă zi); jur pe trupuri de meri/că mă voi preface în sabia lui Merlin/înfiptă
în vorbe prăfuite(cireşul meu a înflorit altfel); inima nu mă ascultă/de mână cu privirea/ aleargă de la un chip la altul(și azi m-au căutat); rămasă singură pe
scenă/fără reflectoare/călătoresc în ochii tăi//… cât întunericul este treaz/urmăresc copacii goi//(genunchii nopții
s-au rănit de stele);văd cum/ din fiecare
urmă/ crește un copac(pentru o zi);șterg lacrimi/ dar nu amintiri (comori care un pot fi furate); aprind
candele/fără a nelegiui întunericul (de partea cealaltă a barei); printre cioburi de prezent /ferestrele
încep să umble (…)a trecut aproape un
an de când/n-am mai visat străzile timpului (pășesc spre mâine cu un alt
răsărit);
Vodoo; o
întâlnire neașteptată pe liziera frunții;cântec pentru inima vârstelor sunt
poezii care despart apele copilărie de cele adolescenței care nu este o stare
în care autoarea se trezește panicată, într-o lume depresivă, cu tușe agresive,
ci evoluție a sa, într-un mediu pe care l-a urmărit mereu i-a influențat
sentimentele, trăirile, dar a învățat și să-i raspundă. Șovăitori încă, primii
pași ai echilibrului sunt făcuți și asta înseamnă temeritate și dragoste de
viață.
Febra scrisului se manifestă la Ana Maria ca un „Sburător”: literele îşi strigă liniştea/ revolta izbucneşte/ din cuvinte decolorate/(ochiul din lanul de grâu);
câştigătoare
sunt cuvintele/care s-au ridicat/ de sub tălpile nepăsării(încălcare de
regulament); scriu pe frunze mesaj
cerului; (pentru o zi); vă scriu dintr-un loc pe unde nu pășesc cuvinte /au inimile în hiat /adăpostite/ printre inele nelogodite (în 24, de făurar); când văzduhul se clatină/adun litere rătăcite/ vorbesc cu palmele/
cochetez cu privirea/ ascunsă printre
întrebări(slalom la
lumina pietrei)
Sentimentul
religios iese de sub tutela cutumei „așa trebuie, așa se cade”, devine reper de
maturitate, o asumare conștientă: aștept
noaptea de Înviere/să mă ridic deasupra singurătății(aprind focuri în
curțile pustii)
Alege fără
complexe ceea îi este drag:vreau înapoi poveştile/din lumea fără
litere/pentru nopţile următoare(povești
ascunse în lumea fără litere)
Tinerețea
are timp să vadă ceea ce alții numai observă: am adunat atâtea cuvinte.../se zbenguiau
între soare și iarbă/nu știu cine le-a aruncat(la aniversare)
Incursiunile Anei Maria Gîbu în laboratorul poeziei se
finalizează în volumul Umeri de flori
cu experiențe reușite, permițându-i să bifeze puncte importante pe itinerariul
său literar.
Teo
Cabel
Felicitari, Ana Maria Gibu!
RăspundețiȘtergere