În această seară am avut bucuria de a fi invitat de domnul Dumitru Dănăilă să-mi dea noul său volum. Mulțumesc pentru volumul nr.1!
Sunt onorat de a-i fi împărtășit bucuria, romancierului buzoian, la apariția acestui roman prefațat de criticul ION ROȘIORU.
Prefață
« RĂTĂCIT PRINTRE
MILIONARI « de Dumitru
Dănăilă
UN ROMAN CU MIZĂ ETICĂ
Prozatorul Dumitru Dănăilă îşi
ancorează şi acest roman - e vorba de Rătăcit printre milionari
(Editgraph, Buzău, 2013) - în
realitatea imediată, tema cărţii fiind una de stringentă actualitate şi anume
aceea a banilor şi a cunoscutei lor atotputernicii cel mai adesea nefaste şi
devastatoare. Numai că protagoniştii cărţii aci în discuţie reuşesc să se
menţină departe de forţa dezumanizatoare pe care ochiul dracului o exercită, de regulă, asupra celor slabi de înger.
Romancierul are forţa necesară să se abată de la cunoscutul scenariu balzacian,
sau, spre a nu merge prea departe de meridianele literare româneşti, de cel
slavician şi de a demonstra că omul poate rămâne senin şi netulburat în faţa
averii căzute din senin pe capul lui şi căreia nu e nevoie să-i devină în chip
inevitabil rob.
Tiberiu Bănucu e, la
demarajul naraţiunii, un proaspăt pensionar care ţine cu orice preţ să-şi vadă
îndeplinit un vis nutrit din cea mai fragedă copilărie şi anume acela de a
vedea cu ochii săi Parisul. Face economii şi atunci când se iveşte o
oportunitate pleacă în excursia pe care o fostă elevă a sa, Zoica Tohăneanu, o
organizează în Oraşul-Lumină. O dată ajuns acolo, lucrurile iau o turnură
neaşteptată. Cel care ani în şir a predat istoria se pomeneşte că intră,
dintr-un exces de conştiinţă, în istorie, de data aceasta ca actant. Deşi
cardiac, într-o seară când iese să se plimbe per pedes în jurul hotelului în care românii fuseseră cazaţi, face
un efort extraordinar să scoată un accidentat dintr-o maşină grav avariată
într-un accident rutier. Drept care îşi pierde cunoştinţa şi se trezeşte
într-un spital unde rămâne mai multe săptămâni. Se întoarce în ţară nu cu
gândul că voiajul vieţii sale a fost ratat, ci cu conştiinţa împăcată că a
făcut exact ceea ce trebuia atunci când îl salvase pe misteriosul parizian în
jurul căruia se urzise, parcă într-un chip concertat, un adevărat complot al
tăcerii. Nici o clipă nu-i trecuse şi nu-i trecea prin cap că ar fi putut fi
recompensat pentru gestul său. Timpul avea însă să demonstreze că lucrurile
stăteau cu totul altfel. Revenit în orăşelul său de provincie şi la tabieturile
sale de fost om al automatismelor cotidiene (casă, şcoală, arhive, plimbări de
întreţinere prin cartier, cultivarea relaţiilor platonice cu o fostă şi
devotată colegă de serviciu, convorbiri telefonice cu copiii acum la casele lor
etc.), domnul Bănucu este contactat, prin intermediul unui translator, de
avocatul celui pe care, prin intervenţia sa promptă îl salvase din ghearele
morţii iminente preconizate printr-un atentat de tip mafiot. Urmarea acestor
tratative diplomatice este că
sexagenarul valah se trezeşte proiectat în lumea milionarilor în euro. Se
gândeşte cu groază, frământările şi tribulaţiile sale psihice fiind dintre cele
stresante şi deloc puţine, că noua ipostază financiară îi va schimba radical
viaţa tihnită şi cumpătată de până atunci, „liniştea colibei“, cum ar spune
Slavici, urmând să fie totalmente spulberată. Cere chiar o săptămână de păsuire
înainte de se decide să accepte uriaşa şi secreta recompensă bănească pe care Alain, un mare şi
recunoscător om de afaceri, patron al unei prospere clinici medicale, printre
altele, i-o propune şi pe care ar refuza-o cu plăcere dacă Iosefina, prietena
sa mult mai practică şi mai cu picioarele pe pământ, nu l-ar sfătui s-o accepte
şi s-o redirecţioneze spre şi în scopuri umanitare dintre cele mai nobile.
Prioritate au, în acest sens, descendenţii direcţi cu inerentele lor probleme
de ordin pecuniar ca mai toţi românii ce traversează interminabila tranziţie
generată de Evenimentele din Decembrie. Celor doi copii, Sorin şi Antoneta,
ambii bancheri (adică funcţionari la nişte bănci din capitală) în capitală, le
e cumpărată o vilă somptuoasă, cu intrări separate, maşini mai arătoase şi le
sunt înmânate sume de bani ce urmează să fie investite în afaceri personale.
Aproape inexplicabil, i se cumpără o locuinţă şi fostei soţii a lui Tiberiu
Bănucu, cea care îl părăsise cu decenii în urmă şi se stabilise în Canada unde,
o dată aventura consumată, capricioasa Cerasela s-a pomenit singură şi
condamnată să-şi trăiască restul de viaţă într-un scaun cu rotile şi la
cheremul unei însoţitoare românce, Mirela Şerban. E renovată, după ultimul
strigăt arhitectonic, casa părintească şi transformată într-un adevărat conac.
Milionarul îşi vede împlinit şi un vis umanist mai vechi: tipărirea unei cărţi
pe care îşi adună numele, cum ar spune Arghezi, şi în care îşi ordonează
articolele despre istoria urbei unde-şi derulase apostolatul şi-şi câştigase
simpatia a sute de elevi ce-l gratulează, ca de altfel şi membrii familiei, cu
porecla admirativă de Dacu. Cartea e dedicată Iosefinei care e răsfăţată de
autor cu apelativul Clio. Cu prilejul pensionării Iosefinei, cei doi donează o
sumă respectabilă de bani şcolii în care activaseră ca profesori pentru care meseria jucase un rol prin
excelenţă terapeutic, adică îi ajutase să-şi ţină la distanţă singurătăţile pe
care se străduiau, cum glumeşte el, să le pună alături şi pe care, în cele din
urmă, le topesc într-unul şi-acelaşi creuzet matrimonial. Nu sunt respinşi nici
străinii care, simţindu-l îmbogăţit peste noapte, fac apel la ajutorul lui...
nerambursabil: o doamnă care riscă să fie aruncată în stradă de Banca la care
nu-şi mai putea achita ratele, ghida turistică al cărei băieţel risca să-şi
piardă vederea dacă nu era operat de urgenţă într-o costisitoare clinică
oftalmologică din străinătate şi aşa mai departe. Toate aceste fapte caritabile
se înscriu într-o tradiţie creştinească bine conturată şi onorată la români:
mulţi dintre cei care au descoperit vreo comoară au ridicat cruci şi troiţe pe
la răspântii de drumuri rele, au săpat fântâni, au înzestrat orfani ori au
înălţat biserici întru pomenire.
Totuşi, pe domnul Bănucu,
căsătorit între timp cu Iosefina, continuă să-l obsedeze ideea că banii
obţinuţi altfel decât prin muncă onestă ar vehicula un blestem vectorizat spre
şi asupra urmaşilor. Trama narativă e ingredientată şi cu astfel de semne.
Astfel, Sorin (Ninel), căzut subit în patima alcoolului, e la un pas de a se
despărţi de Despina sub pretext că aceasta a devenit supraponderală şi de a se
căsători cu Felicia, asistenta medicală blondă şi materialistă până-n vârful
unghiilor ei de panteră hămesită. Antoneta Bodulan se îmbolnăveşte grav de
rinichi şi se află la un pas de disconfortul fără sfârşit al dializei. Norocul
ei va veni din partea generoasei mame adoptive care-i va dona, dovedindu-se
compatibil, un rinichi salvator. Frumos şi ingenios mod de a contribui la re-naşterea fiicei pe care n-a avut-o
altminteri niciodată! Despina, prin tratament adecvat, dar şi ca urmare a unei
voinţe de fier, îşi va recăpăta şi ea supleţea de odinioară, aşa cum îi stă
bine unei soţii de proprietar de hotel proaspăt achiziţionat şi renovat pe
litoralul românesc. Şi nici visul lui Tiberiu Bănucu, umanistul care n-a
abdicat niciodată de la principiile sale morale, n-a rămas unul definitiv şi
irevocabil clasat: „Ce-ar putea să fie mai important pentru profesor decât să
reia călătoria pariziană la care a visat toată viaţa? Nimic. Nici banii căzuţi
parcă din cer, care l-au aşezat printre oamenii avuţi, nici cartea lui, mai
strălucitoare şi mai de preţ decât banii, nici căsătoria cu Iosefina, care l-a
mântuit de suferinţe şi l-a înălţat sufleteşte. Nimic nu e mai important decât
vizita la Paris. Şi totuşi ezită să spună da. Se teme că iar i se va întâmpla
ceva rău, ca în vizita din iarnă, întreruptă brutal. Şi, mai mult, s-a şubrezit
rău de-atunci. Nu e chiar aşa. Altceva spunea Alain despre şubrezenia lui:
„Ţi-e teamă că se dărâmă şandramaua? Corpul vreau să zic, în care te-ai
instalat de peste şase decenii! Ţine ea, şandramaua până la Paris... Când vei
veni încoace, o reparăm, facem din ea o construcţie solidă, să reziste o mie de
ani. Să ştii că sunt patronul unui spital renumit. Te dau pe mâna celor mai
buni doctori, nici n-o să te mai recunoşti, iar frumoasele Parisului or să se
dea în vânt după tine!” Frumoasele Parisului sunt pentru profesor muzeele! Ce
s-ar mai da în vânt după ele!” (p.81). Din nefericire, această călătorie,
respectiv sejurul în Capitala Lumii, e grăbit de un eveniment tragic: moartea
subită a providenţialului Alain, ca urmare a unui accident cerebral survenit
tocmai când ar fi putut să se bucure nestingherit de viaţă, în cazul în care
adevăraţii milionari ar cunoaşte şi astfel de clipe de respiro existenţial.
Tiberiu şi Iosefina iau parte la funeraliile binefăcătorului lor şi se lasă o
vreme călăuziţi prin muzeele pariziene de văduva Danielle, o fiinţă nu mai
puţin mărinimoasă decât cel ce tocmai s-a mutat în lumea celor drepţi.
Profesorul român trăieşte acum şi aici, deşi umbrite de dispariţia unui
prieten, cele mai frumoase clipe din existenţa sa: „Dacă n-ar fi cocleala pe
care o simte pe suflet de când Alain a plecat spre cele veşnice, ar spune
profesorul că pentru el viaţa a atins apogeul frumosului, a atins deplinul, că
n-a fost niciodată aşa de captivantă şi de intensă cum este în aceste zile când
oraşul visat din pruncie stă supus la picioarele sale” (p.86). Tiberiu Bănucu
pare un personaj coborât din romanele lui Anatole France.
Rătăcit printre milionari, roman cu miză etică şi structură de basm
modern sau de reportaj liric este, totodată, şi o meditaţie, întâlnită şi în cărţile
precedente ale lui Dumitru Dănăilă, despre coeziunea, în sens larg, a familiei
tradiţionale ameninţate de dezagregare şi măcinate de inerentele conflicte
între generaţii, precum cel întreţinut de Lioara, fiica Antonetei, pe care o
preocupă mai mult excursiile cu prietenii la munte decât cartea. Ea visează o
meserie din care să câştige enorm şi să muncească extrem de puţin, eventual
deloc. Romanul poate fi abordat şi ca o frumoasă, discretă şi platonică poveste
de dragoste ce se întâmplă şi se împlineşte în pragul vârstei a treia, ca
urmare a unei lungi şi exemplare prietenii. Însă marea miză etică a atât de
alertului roman este aceea de izvod întru a nu deveni sclavul banului şi cum
trebuie privit acesta ca mijloc şi nu ca scop al puterii şi al ambiţiei ce-l
reduc pe orice îmbogăţit ce s-a folosit de diabolice inginerii financiare
lipsite de orice scrupul la propria-i carcasă şi care nu lasă să-i scape
printre degete niciun sfanţ pricăjit dacă nu-i şi televiziunea prin preajmă
să-i nemurească fariseica imagine publică şi, mai ales, electorală, somându-l,
totodată, pe Dumnezeu să-l noteze în catastifele lui şi să ţină cont de actele
sale de milostenie în cazul în care va ajunge vreodată după gratii.
ION ROŞIORU
Comentariul detaliilor... ca întotdeauna , făcut de inimosul și vigurosul critic, ne fascinează și nouă imaginația de a face rost de carte. Felicitări domnului D. Dănăilă, pentru noul său roman.
RăspundețiȘtergere