TAINA
SUPREMELOR CEASURI de Manuela Camelia Sava
Un
îndemn de a ieși din realitatea ca un sens giratoriu, din care uneori este posibil să uiți să mai ieși sau să nu mai
poți. Dar până la acel moment de revelație
poetică, sumă de concepte fulgerate și aranjate într-un moment de inspirație,
până la acea pace de după poezie, este zbaterea poetului, zi de zi, anotimp de
anotimp, în acea ciclicitate resemnatoare, banalitatea, în a cărei pânză nu are
voie să cadă sau poate uneori da, doar ca să învețe cum să iasă. Așadar, poetul
scutură acest puzzle al existenței, îl reașează și apoi se întoarce în cotidian
cu varianta sa.
Volumul Manuelei Camelia Sava este
împărțit în trei fascicule, echilibrat atât cât poate firea umană, un echilibru
fragil (primul este mai consistent).
Primul fascicul: Suprarealismul ce curge spre noi.
Peste mine au venit cuvintele,/ au curs
înainte de a mă naște,/ dar între noi erau numai porți…/ Au bătut timide, însă/
până să trag eu zăvorul/ a intrat poezia
( Facerea). Ceva, o sămânță ancestrală, se foia
în genetica liricii autoarei. Senzația declanșată, nu imediat, a fost de
mișcare domoală, dar fermă, amplă a substanței textului. Suprarealismul din
preajma aburilor de morfină ai banalității și, în același timp, senzația de
curgere a lumii într-o direcție… Doar acea atenție
existențială şi exercițiul spiritual al lecturii dau această flexibilitate.
Toate încep de la conștiința
nimicniciei. Revelația acesteia are efect în oglindă, declanșând fisiuni ale
sensurilor.
Deşertăciunea
deşertăciunilor, zice Eclesiastul, deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt
deşertăciuni!(Eclesiastul,cap.1:
2) se transferă din livresc în convingere personală. Mortiana,/ oprește tu timpul,/ucide clipa/ cu gheara mortului care
ciocănește ușor/în cioburile ferestrei… (Suprarealism acerb).
Fereastra a fost spartă, dar fiecare
ciob, la rândul său, devine, metonimic, fereastră.
Păsările
năvălesc fără încetare, cucerind acest tărâm/ suprapus peste alt tărâm
necunoscut nouă(…) Fragment de atom,/moleculă a sângelui meu ești, Mortiana./ Şi momentul disperării existențiale - criza
sensurilor: Acum toți anii mei sunt
pierduți, fărâmițați,/ fără să-i fi înmormântat cineva înainte!/ (Suprarealism
acerb).
După această acerbie, șocul
cataclismului se atenuează. Se identifică reperele: Seara ca o capodoperă/ se ține de mână cu orbul care-și tremură cărarea
și visul (Suprarealismul pur și simplu);
Cocorii nu au plecat degeaba/spre
zările tale inocente,/Ei își doreau să spele cerul cu aripile lor incolore,/(…)
Sufletele noastre se chircesc străine lângă perdeaua zilei, lângă tâmpla
sfinților,/(Supra-
realism inocent); Ce ți-aș putea da eu/ dacă mi-ai cere ceva?/Nu ar răspunde la numărul
apelat/decât nisipul clepsidrei…(Suprarealism alb); Vii să mă vezi prea îmbâcsită de anii tociți și culți…(Suprarealism
onest).
Imaginile sunt concomitente cu
simțurile: Norii unși cu săpun;
luciditate: iluziile coapte ți se aștern
cuminți la picioare/și circulă printre oameni ca niște câini vagabonzi… (Suparealism).
Ochiul fizic se rostogolește la rându-i în retina poeticului: Fotosinteza îți va fi permanența cuvintelor,
/ ea te va ajuta să te transformi în copac/ cu crengile atârnând spre cerul
greu de cenușă…(Suprarealism).
Schimbul
3- între noi și silabe există întotdeauna o pauză, o șansă, un război (Suprarealism).
Acest vers este Big-Bangul unui cosmos. Expansiunea acestuia este controlată de
ochiul iscoditor al filologului în rol de demiurg.
Uneori religiosul iese ca un izvor la
suprafață: pe sub sânge/ doar tăcerea ne
definește destinul(…) Clopotele îți măsoară pașii (Non-suprarealism).
Poetul este ecluza dintre lumi. El
reglează diferența între trecut, ascendenți
şi prezent: Strada își varsă
sufletul în ochiul meu preaplin de secole și tot atâtea întrebări… Eroticul
plutește pe undeva ca un parfum discret: Coboară
întunericul,/ lăsând stelele să soarbă cu nesaț și ultima picătură de/ sânge
virgin…Şi iar izvorul religiosului irupe: bătrânul acela din colțul cetății e cealaltă față a eternității, nici
nu îndrăznești să-l privești (Suprarealismul și vidul). Prima iubire? La ce te uiți mai întâi?/La cartea de
istorie pe care ai învățat-o scolărește sau la/ buzele mele care încă te mai
așteaptă…/ Vor defila prin fața noastră atâția voievozi/ și nu îți vei da
seama/ ce simțeam atunci pentru tine (Nimic nu e suprarealist).
Amintirile sunt o contragreutate,
reactualizează mereu copilăria, căldura familiei, sentimentul de stabilitate și
de siguranță; mama întră în camera semiobscură, tatăl întreabă când vom mânca
și noi copiii facem analize gramaticale
pe text…(Suprarealismul familiei).
Al doilea fascicul: Realitatea invadată de prea mult
suflet. Moment de împlinire: Brazii își scutură toate speranțele în palmele mele
ruginii/ timpul nu a mai greșit,/ a
apucat-o pe drumul spre mine…/ (…) Pentru că toți care mă cunosc/ îmi spun bine
ai venit în lumina acestei dimineți (Poem pentru Arte). În „Peisaj poetic”, poeții din gară sunt eschimoși despre
care vine meditaţia din spatele unei ferestre de tren: Ce să le fac dacă nu le-a mai rămas decât zăpadă/ pe mustățile lor ce
mușcă din ger ca din pâine?
Moment de depresie sau de luciditate,
socializare sau izolare, sau toate într-o înșiruire amețitoare, încât și a
respira cere un efort: Vizitezi sufletele
celorlalți ca pe niște muzee,/ dar pe al tău îl ții închis jumătate de an- /
pentru că e în renovare… /Cu mâinile pline de var îți strângi toate visele și
le faci loc/ într-o debara, mai încolo le vei tria ca să nu ți le smulgă/
vântul…(Închis pentru renovare). „Cântec deocheat”, este un sentiment de
nemulțumire din care nu s-a decantat dezamăgirea, fantezia periculoasă ca un
drog sau chiar viața însăși scăpată din cauza tensiunii în această personificare
într-un moment de răscruce a umanului: Te
ții încă bine, lucrezi bine/ la bară- la bara tramvaiului/ care face la dreapta
într-o zguduitură infernală. Ești o acrobată pricepută, deși ești curva unui
bărbat care/ nu este chiar un bărbat adevărat, ci doar plăsmuirea ta. „Banchetul
simțurilor” este o stare de
încordare, de așteptare, de fremătare, dar și o dojană, o recunoaștere. O
sinceritate tranșantă: Nu închide ochii,
vreau să mă vezi așa cu sunt:/ goală ca o coală de hârtie care își așteaptă literele negre ca pe niște
pețitori.(…) ești legat de mine prin
dorințe nefericite și cam/ deocheate… / crezi că am acel ceva de dat.
Taină și creație, ultimul
fascicul, este un alt moment al confesiunii. Față în față mereu cu existența,
artistul mai răbufnește, strigându-i destinului în față că nu există decât
atunci când crede în el. Totuși, undeva tributul tot îl plătește. Dacă am greșit undeva, oprește-mi din
salariul meu / universal câte o clipă – pentru fiecare cuvânt/ pune un tarif,
un afiș, acolo, ceva, numai să știe toată/ lumea cam cât costă un înger, cam
cât face un drac rupt pe nesimțite din coasta mea…/ Nu vezi că de când m-am
născut plătesc integral și merg/ pe vârfuri ca balerinele în poante?(Salariu
tarifar).
Trebuie să ieși din sensul giratoriu al
banalității ca să pui mâna pe Taina
Supremelor Ceasuri și să citești.
Pentru unii viața este artă, un mers
grațios văzut de ceilalți, dar sacrificiile
sunt doar ale autorului.
La final, este cum spune poetul: Și poezia este-așa /Singură-n lumina sa/ ea
ține pe cât ține:/ din nor până la copac/ de la mine pân’ la tine( Lucian Blaga – Poezia- CE AUDE
UNICORNUL)
Ștefan Teodor Cabel
Mulțumesc, Teo Cabel! Este mult suflet pus în aceste rânduri!
RăspundețiȘtergereS.M.C.