A apărut nr 40 al Revistei Spații Culturale.
Panoplie riguros estetizată, vizual și
textual, revista este un reper în branșa
revistelor literare. Cel mai bine o
citești la o cafea, să fie cana mare, ca plăcerea licorii să fie dirct
proporțională cu plăcerea lecturii.
Editorialul din numărul actual punctează
îngrijorător cu semn de exclamare și
încheie cu semnul întrebării, o problemă
bagatelizată sau rastălmăcită de unele medii. Doamna Valeria Tăicuțu,
identifică câteva deziderate ce pot oricând derapa de sub umbrela unde se lăfăiesc, emanciparea...
și a copiiilor. Interesantă găselniță de propagandă pentru ce, pentru anarhie?
Se observă obiectiv această mentalitate a unor foruri de a înainta amenințător,
drepturile copiilor, în detrimentul obligațiilor, acestea sunt undeva în
subteran, lăsate la o înțelegere mutuală.
Educația în familie este subminată, și se concluzionează: Într-o
ţară sedusă de vraja formelor fără fond, este normal ca totul, inclusiv
educaţia, să se facă superficial, haotic şi fără sens ori să pară numai că se
face.
Iar scriitorii
neamului, odinioară capabili să schimbe lucrurile, stau, şi se minunează, şi se
vaită că nimeni nu le mai citeşte cărţile. Păi câţi mai ştiu şi câţi vor mai
şti să citească în România?
Rubrica Poezie este dispersată uniform pe întinsul numărului de
pagini.
Semnează: Nicolae Mihai
grupajul 65 din care, de
neuitat, treci în contul inimii fiece
suspin/ ajuns pasăre ce-şi caută cuibul (Șoaptă ghemuită în privire) și
Atâtea nopţi
ascunse în ochii/ tăi cei negri/cu vechi şi noi răspunsuri/ la întrebări nepuse
(Când ochii tăi mă strigă);
Virgil Diaconu, Eșuat
pe acest țărm, (...)Până şi
îmbrăţişarea a ajuns să mă trădeze,/cum dansează desculţă în piaţa oraşului. ;
Radu Cârneci, autorul Scrisori-lor
către Dorador, - ne invită în Țara
lui Lal,
(...) vocile aleargă
după noi/ca după armonii în mari rotiri de ceruri/ şi ne-ajung şi ne-ntrec şi
ne-ajung.(Mărul de aur) la un Peisaj
mioritic : Trei turme albe se răsfață/pe un picior
de plai sculptat/ și baciul trist, oprit, înalță/ baladă-n creștetul de brad(...)
Adrian Munteanu, ca preambul la
foiletonul său Povești fără sfârșit, ne pregătește cu versuri să-l însoțim în
dezamăgirea de a nu putea să își ducă într-unul din locurile locuite de români,
misiunea la îndeplinire, din cauza neînțelegerilor dintre un anumit for și
localnici.
Din Federația Rusă, Elena Seifert, în traducere de Leo
Butnaru, versuri innedite:
ce bine e/ că omul se poate ridica în
vârful degetelor/ mă gândesc la asta/
totdeauna/ când tu/ mă săruţi;
Tot traduceri, Leconte de
Lisle – Pantumuri maleziene în lanț, Ion Roșioru;
Leons
Briedis în traducere de Maria Macovei Briedis ne aduce Coșmarul,
în viziune proprie: Când poeţii se duc la culcare/cuvintele se zbat în
agonie/năvălind în visele poeţilor/coşmaruri pline de insomnie//coşmaruri ce
vin în temei/ din viaţa netrăită a poeţilor,/care este singura viaţă reală/
trăită de ei;
Mihaela Malea Stroe- Poemul cuvintelor iubitoare ca pruncii
: (...) Desenează pe caldarâm, pe pereți,
pe/ unde-apucă,/ Tot felul de doruri, în formă de cuib de/rândunică sau/ În
formă de cerc de lumină închis/ – pierdut de un înger-copil aplecat să bea apă/
de la vreun izvor din paradis –/ Dor în formă de miez dulce și de coajă amară/
de nucă.
Poeta Camelia
Manuela Sava ne invită la Joc suprarealist : Cetăţi de
pietre mi-am strâns/ sub pleoape/ Şi noi în ele suntem doar o boare (...);
Vasile Ghica, Despre cunoaștere: Sunt zile când
ratez şi extazul, şi îndoiala./
Uneori nu ştim
încotro alergăm. Şi nici de ce./ Strămoşii mei nu erau analfabeţi.Citeau în
stele./;
Petru Solonaru ne destăinuie o genă lirică din Darul
Veșniciei:
În lăuntru
nostru şade-un cer tălmut
mişcător de
stele fără început
ce-arătând
nimicul prin oglinda lui
n-a lăsat şi
ochii întru-a fi văzut.;
Ion Roșioru cu versuri proprii, deschide o serie de poezie buzoiană:Mă
străduiesc să-i plac: De-o săptămână plouă şi strada-i tot un lac:/ Singurătăţii mele
în ciudă nu-i mai fac!// Prin geamul spart zăpada pătrunde în iatac:/ Singurătăţii
mele nici gând să-i vin de hac!// Pustie-adastă moara de pe groganul trac:/ Singurătăţii
mele supus în faţă-i tac!// Bătrânul cal visează că intră în alac/ Singurătăţii
mele mă străduiesc să-i plac!//
Urmează , Nicolae Pogonaru este Între veghe și vis : după o zi de
muncă/ajungi acasă obosit încărcat/ ca un marfar la capacitate maximă/cu toate
cuvintele celor din jur/ îţi faci un duş cu apă maronie/(iar ai nimerit ziua în
care/ se lucrează la conducte)/ îţi treci prosopul peste cap/ îl presezi bine
ca şi când/ai vrea să-ţi ştergi memoria;
Mariana Cabel, Ploaie de mai: Un, doi,
trei.../ Îi număr pe geam, şiroi/ Atât de nehotărâţi,/ Niciodată nu cad în
acelaşi loc./Pământul a făcut rocada cu cerul/ În încercarea de salva
primăvara.../Noi?/ Stropi în marea de chipuri;
Lurențiu Belizan descoperă akedia: plouă/ peștii
dipnoi ies din cărămizile nearse/ se târăsc spre ochiuri de apă/ în ele demonul
plictiselii/ rânjește aranjându-și gulerul înalt scrobit//;
Lavinia Lorena Nechifor este câștigătoarea premiului revistei
„Spații culturale”, la Festivalul Național de Literatură Rezonanțe
Udriștene, ediția aXX-a, 2015.
Este din Suceava. Citesc printre altele despre starea asta trecătoare: felul în care
ne întoarcem mințile/ pe întuneric între forme scurte de/ exprimare se strânge
în ecour/calde câteodată/;
PODUL, o imagine în
oglindă, Valeria Manta Tăicuțu: cred că sunt vie pentru că mierla aceasta//îmi cântă pe umăr cu
ciocul întors/ spre lumină/ la celălalt capăt al podului sunt tot eu,/ cu altă
mierlă pe umăr, privind în ochi/ altă noapte(...)
Doina Cernica continuă Povești
de călătorie, Prințul cu crini,
prin Creta,
Ca orice
suprafaţă cu ruine pentru nespecialiştii care suntem, Palatul din Cnossos azi
este mai ales o construcţie a imaginaţiei;
Simona Grazia Dima, continuă incursiunea în lumea criticii, cu
analiză personală, obiectivă, ca bisturiul de chirurg, deși se invocă mereu
subiectivitatea criticului: Cred că la
noi critica este o oglindă a societăţii, în sensul că ascunde
multă patimă,
un fatal subiectivism, de care, ca de râie, nu putem scăpa; (...) Adevăratul
critic nu urăşte. Este alb, transparent, curat, după fiecare lectură.(...)
Aparenta
globalizare a informaţiei este de natura opiniei: ea aduce în faţă ceea ce-i
convine şi obscurizează adesea ceea ce este de valoare, dar nu aparţine
momentului. De ce? Pentru că îndărătul selecţiei se află tot oamenii.
Diana Vrabie- Proză scurtă pentru copii între
tradiționalism și postmodernism, partea a doua. Incursiune de Istorie
literară.
Tot la critică sub titlul Literatura de azi, Gânduri Răzlețe,
Florin Dochia, fixează nuanțe în conceptul de postmodernism, de la rădacini la
momentul actual, de la pionierii fenomenului, la cei care vor să-l tragă pe
turta lor, asumându-și o paternitate nedeplină, după opinia autorului. Nu există cea
mai valoroasă generaţie, poate exista cel mai valoros poet al unui moment de
prezent sau de viitor.(...) Postmodernismul este o literatură a sfârşitu-lui, neîndoielnic.
Un sfârşit pe care l-am depăşit deja, dar am ajuns altundeva, oare?
Foarte interesant punctul de vedere asupra internetului: Mulţi se
„canonesc” să scrie literatură şi s-o publice pe internet! Ba chiar se laudă cu
milioane de acces-ări/ lecturi! Canon, în sensul consacrat, nu maiexistă, după
trecerea prin postmodernism. Scriitorul scăpase de canon înainte de apariţia şi
extinderea Interne-tului (1994?). Canonul este lipsa de canon. 90%din ceea ce
se pretinde literatură pe internet este subliteratură sau non-literatură. Multe spun aceste rânduri, mai ales cele de final. Sunt poate
prea clare.
Un eseu, consistent ca apa grea
semnat de cel plecat dintre noi doctorul Mircea V. Homescu, UMORUL LUI
IISUS.
Exegeză neo testamentară care m-a dus cu gândul la cartea domnului
Teodor Baconsky, Râsul Patriarhilor. Dr Homescu face o
acutalizare în subtilitatea predicilor
lui Iisus Hristos.
Proza este reprezentată în acest număr de Janine Vladislav, Când
a început totul...?; Nina Elena Plopeanu, Șarpele; Iulian
Moreanu, Penalty.
La rubrica recenzii și prezentări de carte semnează: Petre
Isachi-Destinul Călărețului; Victor Cilinică- UN TECUCEAN LA PARIS- Scriitorul
V. Ghica , tipărit de francezi; Stan Brebenel- VANITAS VANITANDUM, ET OMNIA
VANITAS!; Ionel Popa- VINTILĂ HORIA-CAVALERUL RESEMNĂRII la timpul
prezent;
Ion Roșioru- Un roman de zile mari ( Măștile
exilului, Constantin Marcu);
Octavian Mihalcea- Seducție și evadare; Nicolae Ciobanu-
„Alecsandri,
băcăuanul”;
La Literatura
Străină, Camelia Manuela Sava- O DOAMNĂ PENTRU NOBEL ;
Valeria Manta Tăicuțu- Amos Oz: Cinism și umor negru
Petrache Plopeanu – Auf Der Brücke, proză... savuros!
Rubrica de actualități literare este semnată de domnul Nicolai
Tăicuțu
Spicuiri din Raftul cu cărți: Adrian Munteanu-Fluturele din Fântână, edit. eLitera;
Victoria Milescu- Cununa de flăcări,
edit.eLitera; Melania Atanasiu Briciu-Eu
sunt Spartacus, edit. Art book, Bacău; Marius Manta- Tată și fiu, edit. Vicovia, Bacău; Florentin Popescu- De patruzeci de ori în pagina- ntâia, edit. Rawes Coms; Iuliana
Palodă Popescu- Cu privighetoarea pe
umăr, edit.Tipo Moldova, Iași; Emil Niculescu- Vanitas Levantina, edit. Societatea Scriitorilor Militari, etc.
La Reviste Literare :
Actualitatea literară, Lugoj: Argeș; ateneu; Bucovina literară;
Bucureștiul literar și artistic; Cafeneaua literară, Pitești; Constelații diamantine,Craiova; Fereastra, Mizil; Helis, Slobozia; Litere,
Târgoviște; Oglinda literară,
Focșani; Plumb, Bacău; Pro seculum, Focșani; Scriptor, Iași; Sud, Bolintin Vale; Revista
nouă, Câmpina; Urmuz, Câmpina; Vatra veche, Tg. Mureș.
Râmnic, Mon amour!... tableta de final a redactorului șef:
Valeria Manta Tăicuțu. Suntem tot mai
puţini.(...) Maternitatea încă nu s-a închis, nici n-a căpătat altă
destinaţie, dar numărul nou-născuţilor nu mai este prilej de mândrie şi
speranţă.Poate că de aceea, când mai întâlneşti pe străzi câte-o viitoare mămică,
îţi vine să te pleci în faţa ei, cu respect şi cu duioşie, ca în faţa unei
icoane. În parcul central nu prea mai vezi copii jucându-se, nici pe străzi
zburdând nu-i mai vezi, n-au dispărut, nu încă, dar numărul lor scade şi tot
scade,(...).
Până la următorul număr al revistei urez echipei redacționale,
succes și sănătate!
Sănătate și cititorilor!
Teo Cabel
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu