miercuri, 8 iulie 2015

O carte cât o viață... Horia Stoicanu- Prin dimineața unei muzici.





         Prin dimineața unei muzici, Horia Stoicanu, Editura Global, 2014,  aruncă parâma  după o lungă călătorie, de o viață, să descarce marfa, să elibereze cala, sufletul și conștiința.
O carte despre începutul muzicii folk. Fascinantă pentru un adolescent, captivantă pentru un tânăr, cartea se extinde ca o armonică, echivalând cu un raft de bibliotecă. O carte a copilăriei, într-un București fabulos, plin de magia accesării realității din jur, o carte a primilor muguri ai conștiinței printre rătăcirile vârstei. O carte a decelării din acumulare a senzațiilor, a principiilor, a atitudinii.
O carte despre sinceritate, nu ca rol coafat, jucat cu scopul de a fi aplaudat, ci o introspecție ale cărei concluzii sunt utile și celorlalți. O carte despre o stare de fapt al unei societăți la un moment dat, pe parcursul ei. Sensul vine și se infiltreză în realitate ca apa în  spațiile goale. O carte despre alegerea criteriilor, asumarea lor și ducerea mai departe, prin a vorbi despre ele, a le aduce în discuție.
O carte în căutarea echilibrului, oricât de mult îl găsești, la un moment dat, oricând orice situație îl poate pune în pericol. Echilibrul este o căutare permanentă pentru ființa vie, omul.   
Titlurile capitolelor sunt ca în romanele de aventuri, capă și spadă, vestul sălbatic: Când cățelandrii fac ochi; De ucenicie de politică și de debut; Eșecuri , învățăminte, all the jazz;
Momentul de revelație vine de la un cântec, de la semnificațiile subtile, se declanșează grila.  Madama de pică  se numeste melodia și, coautor fiind, Horia Stoicanu ascunde subtilități în versuri. În cântec este vorba de „moartea albă”.

         Textul lui Horia Stoicanu este viu, dacă ești atent îi auzi inima cum bate. Cartea nu este voluminoasă, dar autorul parcă a comprimat atâtea sentimente, detalii despre locuri, artiști, încât, după ce o termini simți că volumul  ocupă un loc mult mai mare decât ai citit.
Copilăria este cuibarul unde își depune ouăle pasărea de aur. Din acest univers de București, banal pentru mulți la vremea respectivă, Horia Stoicanu vine cu varianta sa, personalizează, prin inocența copilăriei, apoi cu efortul de a învăța zborul adolescenței, cu propriile aripi, cu demnitate, nu oricum:
Nimeni din ceata noastră nu își trâmbița sucesele amoroase, deși despre fete vorbeam tot timpul. Sau  A duce o viață în spirit rock-folk pretindea nu doar udătură, lecturi și muzică, ci și și, un fel de a fi special, un eroism înțeles de fiecare autonom, fără încercări de prozelitism.
Aplecarea spre literatură și cultura muzicală le datorează tatălui. Prieten cu Cornel Coposu în tinerețe, posesor a trei licențe și un doctorat. Mergeau împreună la Ateneu și la Operă. Poet, a lăsat Bibliotecii Academiei, în 1982, un manuscris despre teoria protolatinității limbii române. Despărțirea părințior a fost catastrofală pentru tânărul Horia, care s-a simțit carne vie. Nefericitul eveniment a fost sursa de mai târziu a melodiei În sala pașilor pierduți.
Confesiunea directă este o trăsătură a unui caracter deosebit. Sensibil, atent în jurul său, mereu gata sa prindă orice, să nu-i scape nimic.
Prea voinic nu eram, mulțumesc lui D-zeu pentru asta, căci firea mea nervoasă, impulsivă și smucită  mi-ar fi creat mari necazuri, dacă aș fi avut ceva mușchi în plus. Am apelat deci la armele minții, cu un succes acceptabil,după părerea mea, prea norocos după a altora.
Familia, mediul social, vecini, prieteni, îl obligă să își formeze o grilă mai mult sau mai putin adecvată, dar pentru că este a lui îi dă încredere.
Captivantă această istorie a muzicii folk în România, abordată diacronic de autor, prin prisma sa, de trăitor și cunoscător, atât a femomenului, de la mișcarea beat, la promotorii în plan local,  vorbește de toți reprezentații mișcării folk: ante Cenaclul Flacăra, necontaminată de ispita politicului și a propagandei/ apoi cea din timpul Cenaclului Flacăra, în acest colț de Europă unde se ascultau topurile de muzică la Europa Liberă și la Vocea Americii, chiar și de Cristian Pațurcă.
Interesantă atitudinea sa critică: la adresa lui Hemingway, Wagner. Cunoaște poeții vremii, chiar pe Ion Nicolescu, buzoianul rebel.
Referitor la generația actuală spune:...a moștenit din păcate forma coruptă a genului, înglodată în sentimentalisme de sorginte slavă, fără detentă, fără gustul luptei, fără dorința de libertate și mândria rasei proprii. Adevărate vorbe, mai ales cele de la sfârșit.
Simbolul răzvrătirii, pletele, purtate cu demnitate și stoicism sunt un subiect nelipsit.  
         Madama de pică este firul argintiu, de control al cărții, dar plecarea sa de acasă cu toate peripețiile, este bine susținută ca intrigă pe parcursul căreia amintirile se grupează și se regrupează din mers. Sensul este întărit de mișcare. Călătoria, de inițiere, mai mult sau mai puțin alegorică. Trenul este motivul, viața; vagoanele, amintirile; experiențele, stațiile, obligația de a acționa pentru a supravietui uneori. ...mergeam de-a dura între cer și pământ, zgribulit amarnic, să aflu dacă lumea e bună sau e rea.
         Toate numele mari sunt aici, în carte, începând de la Mircea Vintilă  ( și acum îl aud vreau un cal/ vreau un cal de rasă), Liviu Tudan, Doru Stănculescu, Vali Sterian, Dan Aldea, Marcela Saftiuc, Dan Chebac, Adriana Aush, Adrian Ivanițchi, Dorin Liviu Zaharia, Dan Vană, Ion Zubașcu, etc. 
Cine nu știe află și ce este meloverbul.  câteva sfaturi de atitudine pe scenă.
A fi cantautor și a-ți cânta alții piesele, fără sa-ți recunoască paternitatea, ar putea fi un handicap, dar pentru Horia nu este. Dragostea lui de muzică este mai mare decât orgoliile trecătoare după cum și concluzionează la sfârșitul cărții:
Aceasta este și adevărata glorie a artei: a folosi semenilor fără vanitatea numelui.
Este un foarte bun povestitor. Are un fel interesant si captivant de a-și țese textul, să nu se destrame.
Prin dimineața unei muzici - o metaforă fără sfârșit. Începutul, dimineața, un veșnic punct de unde îți revizuiești traseul. Repetarea dimineții este câștigul  vieții. Experiențele se sedimentează și se diferențiază. Ca pietrele prețioase ale unui colier, amintirile sau momentele importante sunt înșirate, într-un anume fel. Oricum le-ai privi se prefigurează un sens. Când ajungi să tragi linie, cu detașare, cu sinceritate, depășind motivele care „te ambalau” în tinerețe, maturitatea are un cui al lui Pepelea bine înfipt... Când argintiul tâmplelor nu este efectul vântului zadarnic. 
Cartea, Prin dimineața unei muzici, ar fi fost bine să fie publicată la o editură  de top și în tiraj serios. Sunt atâția tineri care vor să citească aceste lucruri si nu au de unde le lua.Să nu mai vorbesc de nostalgicii folkului și rock-ului.


                                                                                                      Teo Cabel

L-am cunoscut pe Horia Stoicanu, la Râmnicu Sărat. De ziua sa editorul și poetul Constantin Marafet a invitat cenacalul lui Daniel Vorona, de la București, pe noi, Cenaclul AntePortas, din Buzău și o parte din poeții râmniceni. A venit la masa noastră și mi-a dat un CD cu muzica sa, rugându-mă ca să-l multiplic si să-l dau si colegilor.  L-am ascultat. Nu am simțiti gustul de Cireșe amare, ci bucurie și recunoștință pentru cadou.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu