Mihaela
Roxana Boboc:
„Tu pui punctul
acolo unde eu aş așeza o fereastră”
Cu o zi înainte de 8 martie, Roxana Mihaela Boboc a citit la cenaclul AntePortas din creațiile sale recente.
Colegii de la cenaclu le-au oferit flori
doamnelor și domnișoarelor prezente. Și invitatul lectorului, scriitorul Tudor
Cicu, a venit cu flori. A fost o zi de primăvară, mai ales sufletească.
Grupajul pe care Mihaela l-a citit este
o schimbare de direcție în ceea ce privește abordarea poeziei, o demonstrație a căutărilor permanente. Cu două volume publicate și cu unul virtual,
autoarea nu s-a mulțumit cu galeriile de tablouri prin care atrăgea atenția, ci
a început o frământare a aluatului din cuvinte, găsind variante interesante și
promițătoare în ceea ce privește asocierea conotațiilor și a denotațiilor
pentru a identifica noi conotaţii, cum spune I.Coteanu în „Stilistica
funcțională a limbii române”. Două dintre poeziile care au validat această
idee sunt :Virgula sau ploaia punctului
și Cel mai frumos cântec vine pe furiș.
Tablou suprarealist încă
este dominat de acea febră a descoperirii, care îl face încântător, dar
puțin instabil ca viziune generală.
Discuțiile au fost în ton cu
atmosfera armonioasă, deși nu au lipsit
criticile obiective, fapt normal la o
ședință de cenaclu.
Dumitru Dănăilă a considerat că autoarea, care
a ajuns la stadiul de maturizare poetică, este, într-un fel, un produs al cenaclului, unul de calitate. A
apreciat metafora abundentă la tot pasul.
Tudor Cicu a conturat, ca o analiză a
activității cenaclului, imaginea unei școli de poezie prin unicitatea textelor,
lucru observat și comunicat și de scriitorul Marin Ifrim, care, ocupat cu
activitatea sa redacțională și literară, urmărește îndeaproape ce literatură se
citește la cenaclul AntePortas.
Referindu-se la scrierile anterioare ale Mihaelei, dl Cicu a spus: Încerc
să recunosc poeta romanțioasă de la începuturi. Ascultând versurile de azi, nu
mai regăsesc acea nostalgie a paternității, a familiei, reprezentată prin culori în cuvinte, și observ depășirea
acestui stadiu.
Trece
de la imagistică la fabulația cuvântului, epicitatea din poem atrage atenția.
Unele poezii le-aș considera de sertar, Fuga
printre can(i)oane... În ultima poezie, Cel mai frumos cântec vine pe furiș, se observă o interesantă inovație
a compoziției.
Pentru a prezenta o direcție și un
exemplu de colaborare, vorbitorul s-a folosit de parabola celor doi frați
certați. Cel mare a angajat un meșter să facă un zid între el și gospodăria fratelui său mai mic, să nu îl mai
vadă. După ce i-a dat comanda meșterului, cel mare a plecat la alte treburi. Între el și fratele
său era o apă. Când s-a întors, în loc să găsească un zid, a găsit o punte spre
fratele său care, văzându-l, a venit la el, şi-a cerut scuze pentru atitudinea
sa și i-a mulțumit pentru puntea construită. „Nu zid ţi-am spus eu să faci,
meştere? a întrebat înmuiat fratele cel mare. „Păi, sunt multe ziduri în lumea
aceasta, punți mai puține, se cuvine ca
între frați să nu fie ziduri. Vă las cu bine, mai am de dărâmat ziduri și de
construit punți!”, a răspuns meşterul.
Acest lucru s-a făcut și aici, la cenaclu, s-au dărâmat
ziduri şi s-au construit punţi. Cu aceste cuvinte şi-a încheiat intervenția
scriitorul Tudor Cicu.
Laurențiu Belizan a fost în consens că unele poeme anunță o
nouă abordare, cele citate mai sus. În primul Tablou suprarealist, apreciază structura compoziției. Finalurile poemelor sunt reușite.
Mariana Cabel a observat influența sufletului
care răzbate dincolo de vers. Autoarea este văzută în trei ipostaze: femeia
pictor, femeia îndrăgostită și femeia misterioasă, de fapt acestea fiind
asociate cu experiențele poetei de la primul volum la ultimul. Poate
că nu degeba ai intitulat ultimul volum Șevalet cu epilog, tocmai ca o desprindere de ce a fost până
acum.
Gina
Zaharia : Poezia Mihaelei este un evantai
de culori. Multe metafore atrag atenția. Citez: „genunchii zdreliți ai
iubirii ”; „copacii dorm cu rădăcinile întoarse”; „cuvântul se sparge în
cochilii de melc”. Felicitări și succes Mihaelei!
Sabinei
Rîmbeț i-au plăcut finalurile poeziilor. Poeziile care a impresionat-o cel mai
mult sunt: Poetul și Virgula
sau ploaia punctului.
Laura
Cozma: Îmi place în aceste poezii trecerea
de la tablou la setea creatoare a lui Arghezi.
Am remarcat prezența insistentă, în tot acest grupaj, a imaginii
copilului.
De
menționat, din ce s-a citit, o metaforă antologică: m-a durut să te strâng între genunchii toamnei; şi o nuanță mistică a unor versuri clipa devine piatra pe care o arunci în ochiul singurătății; în mâinile mele pâinea s-a frânt în cruce.
Toate acestea au conturat un profil nou al poetei Mihaela Roxana Boboc.
Comparativ cu ultima ședință în care a
citit, colega noastră trebuie să aibă certitudinea progresului, a pasului
important spre nota personală, spre o mai bună definirea a exprimării
artistice.
AntePortas
Poze Gina Zaharia și Mihaela Roxana Boboc.
poze Teo Cabel
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu