marți, 24 februarie 2015

Alb și Negru, o avalanșă de nuanțe- Laura Cozma





Cenaclul AntePortas, 21 februarie 2015, la casa de cultură a sindicatelor, Buzău, o nouă ședință de cenaclu. Laura Cozma (lectorul zilei) își păstrează predilecția pentru alb și negru, dar a schimbat segmentul de abordare în poezia sa. Realitatea așa i se arată autoarei, în alb și negru. Un semn de  întrebare pentru vârsta sa? Sau ignorăm acest aspect și atunci  opțiunea sa estetică, în construcție, este un semn de maturitate. Să ignori ce ți se impune este  ziditor,  pentru un poet; cauți drumul propriu ,cu riscul de a nu-l găsi, dar de ce să nu îl cauți? Jocul metaforei tinde să devină un experiment reușit, nu doar pe fragmente, ci chiar în poezii întregi:Vindecarea și Cenușa flăcării. Forma epică a textului nu te poate duce în eroare la citit. Poeziile Laurei sunt un alt pas spre un volum de debut.
Redau idei principale din ce s-a comentat la ședința de cenaclu: Dumitru Dănăilă a apreciat franchețea și curajul exprimării, recomandând chiar exersarea scrisului și în proză; Alexandru Bolache a interpretat bine căutarea autoarei, dar și pesimism în versurile:Deasupra-mi, florile plumbului dansează”;
Laurențiu Belizan a subliniat necesitatea unei strategii de creator, în vederea schițării unui viitor volum. Alb negru, nu a fost semnificat antonimic: rău/ bun, frumos/ urât, ci pur și simplu ca viziune a poetei și ca bogăție metaforică: „Notele pianului se pierd în negru”; Mariana Cabel: „Limbaj tranșant, dar poetic. Flashuri. Poezia Laurei are ceva din limpezimea unui râu de munte.
Mihaela Boboc a remarcat Ceara durerii;  și ca un comentariu la tot ce s-a citit: Metamorfoza adolescentei în drumul spre a deveni femeie. Poezie a a confesiunii. Balans între starea de așteptare și starea iubirii;
Rebecăi Ignat i-a plăcut Vindecare, impresia dominată lăsată de text fiind comparabilă cu La Medeleni.
Aurel Anghel a spus: Textele poetice crează alte texte. Poezia dintre rânduri este o animare a sufletului nostru.
Pană Dumitru: Avem aici o mitologie personală. Zeii nu au dispărut, dar sunt supuși pasiunilor noastre. Iubita și iubitul care se modelează reciproc.
Bogdan Negoiță s-a identificat cu starea din poezie, dar din punctul de vedere al masculinului.
Gina Zaharia a trimis și ea câteva rânduri : Tu scrii… Fie că prin venele tale curge esență de dor / cernală de plumb, ”porțile închise” nu sunt un obstacol  pentru a-ți dezlănțui evantaie de stări. Scenarist, regizor, actor însă personaj principal/real al peliculei de dragoste care inundă universul, îți strigi iubirea cu majuscule.
Laura Cozma este membru fondator al Cenaclului AntePortas. A plecat la drum doar cu dragostea de poezie. Pe drum se pare că poezia i-a întins o mână.
Unul dintre cele mai frumoase versuri ale grupajului este: Trupurile noastre se apropie într-un dans al unirii, iar rugul se transformă în alb.


Două din poeziile citite:

Vindecare

A venit toamna. Îmi acopăr inima cu uitare.
Peste cerul vesel, norii de foc presară dorința. Mă dezbrac de zâmbetul tău.
Vântul plânge. Am spart clepsidra iubirii. Cu arcușul întristat, Zeus cântă. Deasupra-mi, florile plumbului dansează.
Frunzele codrilor îmi acoperă trupul dezgolit. Privesc cupola înnegrită de durere. Licorna se apropie. Cu cornul strălucitor, îmi vindecă rănile. Mă preschimb în Demon.
Umbra sufletului dispare. O îngrop în sicriul suferinței.
Reînvii. Te las în urmă...


Cenușa flăcării

Clipele se scutură ca frunzele de toamnă, trec pe lângă mine. Sunt o statuie.
Privesc spre orizontul cenușiu, prin fereastra lunii. Mi-ai acoperit cerul, te-ai interpus între soare și mine.
Cenușa flăcării mă orbește, dar notele pianului mă-ndrumă.
Ești o viziune necontrolată. Printre lacrimile norilor, te aud șoptind sunetele magice, ale cântecului nostru.
Sunt o pânză albă pe care-ți așterni creațiile. Îmi conturezi trupul cu pana privirii și-l colorezi cu buzele tale. Pentru tine, sufletul meu și-a lepădat haina. Ești umbra ființei mele.
Colierul iubirii mă strânge de gât. Culoarea sângelui se preschimbă.
Notele pianului se pierd în negru. Mă ții în lanțuri.

                                                                                                   AntePortas

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu