luni, 14 iulie 2014

„O să te iubesc aşa cum eşti,/ viaţă, cu bune şi cu rele”- Dinu Petruț - la Cenaclul AntePortas





12 iulie. La Casa de Cultură a Sindicatelor, Buzău,  în ședința cenaclului AntePortas, a citit Dinu Petruț. Înainte de începerea lecturii, s-a ținut un moment de reculegere pentru tânărul actor Sorin Șaguna, plecat prea devreme dintre noi.
Dinu Petruț, viitorul licean, în așteptarea afișării listelor pentru admitere,  nu pierde timpul și vine cu noutăți din creația sa.
La vremea căutărilor, tânărul nostru coleg, nu este convins dacă poezia îi invadează viața sau viața îi invadează poezia? În căutare de răspunsuri face ceva ordine, măcar teoretic prin poezia Azi, un program de viitor. „Azi, o să privesc înainte/O să te iubesc aşa cum eşti,/viaţă, cu bune şi cu rele.(...) // Îmi voi modela sufletul /după fericirea lucrurilor simple(...)//Azi, o să te iubesc cu adevărat, /cum mi-am dori  dintotdeauna//...” și cu aplombul tinereții,  Azi, voi face în așa fel/ încât ziua de mâine să-mi mulțumească.”
Despre dragoste croșetează, din cuvinte, sentimente ca albina fagurele: „Valurile îţi mângâie tălpile/asemenea gândurilor mele./Viaţa le aruncă înapoi, /ele revin fără oprire...//(...) Briza mării te răcoreşte, /asemenea dorului fugar.”(Cât ești de frumoasă)
Este surprins de nuanțe necunoscute ale imprevizibilului: „Ai intrat la mine-n casă,
dar nu te puteai hotărî/pe care umăr să mi te aşezi./În partea binelui sau a răului?/Însă eu priveam înainte...//”.(Pasărea cu aripile albe)
Spicuiri din comentariile la cele citite:
Niță Petruța: Iubirea adevărată  mi-a atras atenția. ”Sunt orb/Nu te pot vedea, dar te aud.
Ştiu că eşti acolo./ Eşti surdă/. Nu mă poţi auzi, dar mă vezi. Ştii că sunt aici./
Alexandru Bolache: Petruț iubește iubirea. Remarc poezia Azi, atitudine despre viață.
În Cât ești de frumoasă am identificat despărțirea de copilărie. Semnalez înclinarea spre proză.
Laurențiu Belizan: Petruț a început cu proză. Are în aceste versuri  o simplitate cuceritoare. Lumina și nostalgie. Poezia remarcabilă Dragoste pe pânză.
Mariana Cabel: Observ un tânăr care așteaptă un răspuns. Interesant această complementaritate: a dărui- a primi. Versuri deosebite: „Ai iubit aşa de mult misterele/ încât ai devenit chiar tu unul”( Dragoste pe pânză)
Mihaela Boboc: M-a impresionat ca pictor Dragoste pe pânză, dar și Iubire adevărată.
În Pasărea cu aripi albe am identificat  o poezie dedicată inspirației.
Costel Suditu:  Nu contează ce vîrstă are Petruț, contează că este aici. Se observă dorința de evoluție.  Este bine să experimenteze cât mai mult. Marurizarea se face simțită. Îi recomand o alegere mai profundă a temelor, știu că o poate face.
Andrei Bolache a menționat poeziile citate de antevorbitori.
Laura Cozma  a rezonat cu mesajul din Iubire adevărată.
Bogdan Negoiță a fost atras de mesajul program al poezie Azi: reflectă puterea prezentului.
Interesante au fost părerile colegelor de generație și de clasă ale lui Petruț:
Andreea Gheorghe: sentimentul de teamă de a pierde persoana iubită „Să te închid în colivia din mine,/de teamă să nu te pierd/din inimă...” (Pasărea cu aripi albe) și Sabina Râmbeț: Petruț nu a cunoscut dragostea adevărată. Vorbește despre cum ar vrea să fie.
Maria Teodora Rotărescu a trimis câteva rânduri, chiar dacă nu a putut fi prezentă: Maturitatea și pasiunea lui, în ce priveste scrisul, m-au emoționat, m-au ambiționat și mai mult să îmi doresc să ajung și eu cel puțin la fel de bună ca el.
Perseverența, criteriul autocritic și lectura trebuie să-i  fie prieteni buni lui Petruț. Celelalte ingrediente le are pentru vârsta de cinsprezece ani.

                                                                                                           

                                                                         AntePortas








Pasărea cu aripile albe

Eşti pasărea cu aripile albe,
desfăcute spre cer,
cu ochii negrii precum izvoarele nopţii,
cu inima firavă tremurândă,
cu vocea caldă, încălzindu-mă...

Într-o dimineaţă scăldată-n răsărit,
mi-ai bătut în ferestrele pieptului.
Am auzit greu chemarea.
Draperiile întunecate
îmi blocau privirea... 

Ai intrat la mine-n casă,
dar nu te puteai hotărî
pe care umăr să mi te aşezi.
În partea binelui sau a răului?
Însă eu priveam înainte...

Ţi-ai făcut cuib de trăiri
la mine-n suflet.

Am trăit cu frică până acum...
Că aş cădea pradă tentaţiei,
Să te închid în colivia din mine,
de teamă să nu te pierd
din inimă...
                  
Zboară!
Zboară înainte ca vântul
să-mi închidă ferestrele…          
                                                                                                                                                                   



Dragoste pe pânză

Aş vrea să mă nasc
din culorile paletei tale.
Să-mi conturezi trupul pe hârtie,
asemenea valurilor care
se modelează din ape.

Mi-aş dori
să nu-ţi fie teamă de portretul meu,
sau de trecerea ireversibilă a timpului,
care va şterge,
culorile inimii mele...

Ai iubit aşa de mult misterele,
încât ai devenit chiar tu unul...
Lasă-mă să te descopăr.
Şi apoi...
Să uităm
secretul dintre noi.
Să o luăm de la capăt...

Şopteşte-mi la ureche cele două cuvinte
Voi prinde viaţă
Mă voi desprinde din creaţia ta
O să împărţim dragostea la doi
Şi tot o să rămână infinitate de culori...
(Dinu Petruț)

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu