Destinul cu chip
de zar
Ne-am aplecat cu răbdare, respect şi curiozitate asupra
romanului „ROBUL ZARULUI ”( „Editgraph”, Buzău, 2012),
pentru a lua pulsul prozei buzoiene, în peisajul căreia prozatorul Dumitru
Dănăilă şi-a dobândit deja un prestigiu binemeritat prin cele trei romane
anterioare(„Destine la indigo”, „Iubirile de altădată”, „În căutarea paradisului”).
Facem precizarea că astăzi, când se scrie mult, însă, totuşi,
puţin, dacă ne referim la literatura
veritabilă, scriitorul care semnează această carte demonstrează că are
vocaţie în domeniul literaturii
romaneşti; el ştie să-şi captiveze cititorul atât prin alegerea subiectului,
cât şi prin naturaleţea ţesăturii narative.
Subiectul acestui roman se caracterizeazează prin
simplitate iar tema abordată este de largă circulaţie atât în literatura naţională, cât şi în aceea universală.
Aşadar, nimic senzaţional, nimic de ordinul modernismului menit să facă
vâlvă. Atunci? Parafrazându-l pe Tudor
Vianu, am zice „Venerez proza care nu-şi
impune valoarea ostentativ.”; totodată, coalizăm cu aceia care pun accent
pe adâncimi, nu pe faţadă(indiferent că scrierea e de factură clasică,
romantică, modernistă, postmodernistă...).
Nu are niciun rost să facem o relatare didactică a
conţinutului acestei scrieri (cum greşit se mai obişnuieşte astăzi); vom emite,
în principal, doar câteva consideraţii
privind construcţia personajului central în concordanţă cu conjuncturile
situaţionale în care viaţa îl poziţionează.
„Robul zarului” ar fi, succint spus, romanul destinului
unui tânăr coborât din coasta muntelui, mai precis comuna Gura Teghii.
Personajul principal, Cosmin Zisu(căruia i se mai spunea şi Tinică), parcurge
drumul iniţiatic al realizării lui ca om
şi ca specialist, cu toate dificultăţile inerente, dirijat de propria-i
conduită, formată în puţinii ani cât s-a bucurat de prezenţa ocrotitoare a
părinţilor. Cititorul afă chiar de la început că „osoasele”(zarurile) sunt o
prezenţă importantă în viaţa intimă a lui Tinică, un suport în situaţii
dificile, devenind, în estetica narativă, personaj simbolic şi acţionând ca
dinamizator al acţiunii, ca element subsidiar de tehnică narativă. Dragostea pentru „decidentele de soartă”(căci acesta era rolul lor) „creştea
pe măsură ce el se înălţa văzând cu ochii şi dădea din coate să-şi găsească un
loc favorabil de unde să înfrunte cu şanse mai mari viaţa.”
Personajul central e înzestrat cu aură romantică; chiar din primul capitolul al cărţii, aflăm
că destinul n-a fost prea generos cu el, arătându-i colţii prin atâtea
încercări dure la care este supus. Mai întâi îi moare tatăl, apoi mama şi gustă
din paharul amar al orfanului, nevoit să se descurce singur, să răzbească în
viaţă de la vârsta de nouă ani. Trebuie să accepte decizia dezrădăcinării din
satul pe care îl iubea, pentru a-şi salva visul: „...vrea să plece în lume şi să
ajungă cineva.” Nu cumva ţinteşte prea sus amărâtul fiu de muntean?
Voluntar sau involuntar, autorul îşi incită, îşi provoacă cititorul să
înainteze , prin lectură, cu interes, în miezul naraţiunii, pentru a afla ce-i
va oferi viitorul eroului cărţii. De asemenea, lectorul doreşte să cunoască modul
în care personajul Tinică va fi în stare să abordeze acel viitor plin de
incertitudini.
În sufletul pustiit al orfanului, se cimentează de-acum
relaţia cu „osoasele”, zarurile fiind cele care vor da undă verde angajării lui
în activităţi majore. Este un prim semnal
că evoluţia erolui se va desfăşura pe două planuri: unul interior,
(psihologic) , altul exterior (acţional, relaţional). Se observă că planul
psihologic influenţează benefic statutul socio-acţional al lui Tinică, fiindcă
el nu se comportă aleatoriu, ci cu un anume rost.
Neavând altă
alternativă, se stabileşte la Buzău, beneficiind de căldura sufletească a unei
familii binecuvântate.
În casa Iosifilor, începe o nouă etapă în viaţa puiului
de muntean; aici, pătruns de uimire,
descoperă în unchiul Gili şi tuşa Teia, fiinţe primitoare, cu suflete calde,
încărcate de iubire creştinească.
Aceştia devin a doua familie în care va evolua Cosmin, vor fi oamenii de care
se va ataşa sincer şi cărora băiatul le va spune „ai mei” toată viaţa iar, după
ce devine inginer, le mulţumeşte din adâncul inimii: „...se aşează în genunchi în faţa
tuşei, apoi a unchiului, le ia pe rând mâna, le-o sărută şi, cu glas
strangulat, rosteşte:
- Mulţumesc, mamă! Mulţumesc, tată!”
Episoadele se succed cu tot firescul în timp ce se
conturează persuasiv complexitatea sufletească a lui Cosmin Zisu, relevată de
autor prin monologul interior al personajului, pe care Dumitru Dănăilă îl
realizează cu măiestrie.
Legea compensaţiei funcţionează. Naratorul omniscient
prezintă uşurinţa adaptării, integrarea perfectă în mediul şcolar şi simpatia
de care se bucură dezrădăcinatul muntean. Prima lui mărire: i se încredinţează
„conducerea organizaţiei de pionieri pe şcoală”; conştient de situaţia lui
materială, de statutul lui în casa unor oameni modeşti, nevoiţi să-l întreţină,
băiatul vrea iniţial să refuze „şefia”, fiindcă n-avea cu ce să-şi procure costum festiv.
Bunii lui ocrotitori, Iosifii, îi procură haine şi aripile speranţei îi cresc
lui Tinică. Apare şi prima judecată referitoare la şefie, naivă, bineînţeles: „Nu-i
mare lucru să fii mare, /.../ nu trebuie decât să fii mai bun decât alţii.”
Acesta e şi un prilej pentru narator de
a reliefa sănătoasa educaţie ţărănească a feciorului : băiatul, zice
povestitorul, „Ştie doar că orice luptă trebuie să fie dreaptă, să fie câştigată
cinstit, cum învăţase de la sătenii lui, nu prin şiretlicuri.” Iată
aici şi sugestia subtilă a rolului comunităţii în cultivarea valorilor morale(în
conştiinţa membrilor acesteia).
Primul eveniment deosebit prin inefabil şi gingăşie, în
viaţa intimă a eroului: întâiul sărut( primit de la Eugenia Ulmeanu), prima
dragoste; odată cu a doua fată(Ramona Cojocaru, blonda) apar şi problemele.
Noua ipostază a pruncului de muntean îi dezvăluie sufletul pur, înrourat, plin
de prospeţimea iubirii.
Cu admiterea la liceu, la
facultate s-a descurcat mai uşor, cu fetele trebuia să aleagă, să
discearnă, să hotărască. Îşi face procese de conşriinţă şi deruta nu-l
ocoleşte. Frământarea-i tipic adolescentină: „Frumoasă e, zice în gândul său,
privind-o cum îşi unduieşte şoldurile, dar ce folos?A apărut cam târziu, acum
am o prietenă, pot să spun că am o fată care...Care ce? Dacă am fost la un film
împreună, gata am devenit iubiţi? Nu, dar nici nu pot să spun că-mi este
indiferentă... Şi nici nu mai pot de
acum să mă uit după altele. În dragoste, ca şi în luptă, trebuie să fii corect.
Oare nu e şi dragostea o luptă?”
Acest eşantion de monolog interior ilustrează o anume psihologie a
erosului adolescentin, specific feciorilor din mediul montan, axat pe
corectitudinea sentimentelor. Modul cum se pune în evidenţă aceasta denotă o
altă virtute a prozatorului.
Frumuseţea fondului sufletesc a lui Cosmin ne cucereşte
prin candoare şi statornicie. Nu acelaşi lucru se poate spune despre Mona care,
mai târziu, îi va devini soţie. Având un caracter total opus munteanului,
probând labilitate, frivolitate şi mercantilism, Mona nu va putea rezista mult
timp lângă vlăstarul din Gura Teghii.
Chiar dacă
primeşte câteva lovituri deloc uşoare atât pe plan intim, cât şi de la
cei cu care este în relaţie, inginerul Cosmin Zisu(deja afirmat ca inginer specialist)
are tăria de a le depăşi, găsind echilibrul şi sensul continuării existenţei frumoase. Structura sa
sufletească, nobleţea caracterului îl fac străin de răzbunare, de ură.
Dimpotrivă, are resurse de a se îngriji mai mult de soarta celei care îi înşelase aşteptările.
Într-un monolog interior, în care se reflectă chipul interior al felului de a
fi al eroului, întreaga lumină a
sufletului său, repetă de trei ori aceeaşi sinceră şi nobilă dorinţă: „să-i fie ei bine”. Durerea, amărăciunea
şi deziluziile lui, risipirea agoniselii, trec pe planul doi. Inginerul cu
faimă(Cosmin Zisu) îşi zice: „Nu contează, am puterea s-o iau de la
capăt. Tot ce contează este să-i fie ei bine, să-i fie bine de acum în colo,
dacă nu i-a fost cât ne-am purtat paşii pe aceleaşi cărări.”
Redescoperind-o pe Jeni(Eugenia - prima lui sărutare),
simţindu-i intactă iubirea, Cosmin crede că a primit „un dar dumnezeiesc”. Este
convins că Jeni face parte dintre „oamenii
aceia puţini, rari” şi că alături de ea va putea începe o
viaţă nouă. Gata, maturizarea lui este încheiată, zarurile şi-au încheiat misiunea şi nu mai au
ce să-i prezică. Cosmin iese din robia zarurilor, deci nu va mai fi „robul
zarului”.
Refuzând funcţii înalte, cunoscându-se pe sine,
ştiindu-şi potenţele, personajul pricipal se dedică profesiei, unde ştie că are
chemare. La sugestiile tânărului Haralamb, răspunde concis ce crede el despre
şefie : „Şefi or să se găsească, fii pe pace! De lipsa şefilor nu s-a plâns
nicio societate, nici cea care vine n-are să se plângă.”
În finalul romanului, Cosmin Zisu este prezentat ca om
împlint în cele două ipostaze fundamentale ale vieţii: împlinire
profesională(demarează o afacere de succes), reuşita matrimonială(căsătoria cu
Jeni).
Rostul în viaţă şi l-a găsit prin iubire şi muncă. Curajul şi încrederea în sine îl determină
să-şi asume răspunderea deschiderii atelierului auto, numit de clienţi „de
inginerie auto”.
Tipul învârtitului, Octavian Papadopol, văzând noua
postură a vechiului prieten, cândva subalternul lui(inginerul Zisu), îl
ofertează cu o funcţie înaltă pe patronul atelierului, însă primeşte răspunsul
ferm, acela care l-a caracterizat toată viaţa: „locul meu e acolo unde e mare
nevoie de mine, la treabă concretă. Îmi place să conduc oamenii, dar la nivelul
la care sunt acum, adică să-mi fac meseria.”
Romanul „Robul zarului” cucereşte deci prin firescul cu
care este scris, prin priceperea cu care au fost construite unele personaje,
prin zugrăvirea verosimilă a atmosferei unor timpuri apuse. La aceaste calităţi
se adaugă şi alte virtuţi scriitoriceşti pe care cititorul avizat nu le poate trece
cu vederea. Astfel, plasarea aproape telegrafică a secvenţelor descriptive pe
firul epic, conferă prospeţime naraţiunii şi evită monotonia. Locul natal al
pruncului din Gura Teghii este încărcat de poezie şi „are un farmec aparte”. Buzăul din timpul lui Tinică este prezentat
esenţial ca fiind „Faimos prin vechime, prin ceva edificii semeţe, dominate de Palatul
Comunal, prin bătrânul Crâng, partea rămasă
din Codrul Vlăsiei (...)”
Dialogurile, consideraţiile naratorului, caracterizate
prin conciziune, degajă atitudini, convingeri tăioase, exprimând adevăruri
dure, existente într-o lume în care sistemul valorilor este perturbat. Radu Cimpoieşu(renumitul hotelier,
fără studii superioare, dar putred de bogat), prototipul personajului din noua
societate, este portretizat excelent prin modul în care gândeşte: „S-au
schimbat concepţiile despre căsătorie, nu se mai pune preţ pe iubire, banul
contează în primul rând. La banii lui
n-ar avea decât să ridice un deget şi ar fi însurat cu o bunăciune, cum
le zice el fetelor sexy.”
Nu avem înclinaţia de a ridica în slăvi scrierile
colegilor noştri, nici de a le minimaliza meritele, dar ne-am făcut o
obişnuinţă din a vorbi despre o carte după lecţia de recitire, expulzând, din
respect pentru CARTE, frunzăreala. Apoi, acest roman mi l-a
făcut cunoscut cu adevărat, pentru prima dată, pe autorul lui. Am descoperit în
scrierea prozatorului buzoian pulsul vieţii, singurul motiv care ne-a
determinat să dăm la iveală aceste consideraţii. De aceea, ne încumetăm să
spunem că Dumitru Dănăilă nu e un prozator oarecare, ci unul care ne ţine treaz
spritul, ne dăruieşte minute, ore de lectură care nu se uită, amintindu-ne că
mai există şi literatură bună, indiferent de genul, specia, timpul căreia îi
aparţine sau de relaţiile părintelui care-şi pune numele pe fruntea cărţii plămădite de el.
Cartea prozatorului buzoian se ridică la înălţimea
exigenţei călinesciene conform căreia „Un roman trebuie să se bizuie pe acele
situaţii din care decurg problemele morale esenţiale din viaţă.”
Simplele noastre note
de lectură nu pot eluda observaţia conform căreia Dumitru Dănăilă face
parte din familia romancierilor moralişti, evitând experimentele, schemele
moderniste care aruncă mesajul operei epice în ceaţă.
Eroul romanului „Robul zarului” poate fi, dintr-un anumit
punct de vedere, un reper pentru tinerii
cinstiţi care-şi caută drumul în viaţă.
Traian Gh. Cristea
iul.2013
ISPITIREA DESTINULUI
„Robul zarului”, romanul lui Dumitru
Dănăilă, m-a cucerit de la prima până la ultima pagină prin fluenţa şi
sinceritatea naraţiunii construite logic, cu migala şi răbdarea unui bijutier
interesat de forma şi strălucirea detaliului.
Descrierile de natură, deşi scurte şi rare,
surprind prin afinitatea pentru peisajul energizant, pozitiv, reflexiv, oferind
odihnă şi linişte personajului aflat în momente de cumpănă.
Aparent un ins normal prin comportamentul
faţă de sine, de familie, de prieteni şi societate în general, personajul
principal Cosmin Zisu este de fapt un „urs” de la munte, adică un luptător
puternic, neşlefuit, inteligent şi serios care ia viaţa în piept cu hotărâre.
„Coborâtul din munte” aduce cu el puterea
ursului, pădurea, verdele care i-a înflorit copilăria (secerată devreme!), dar
şi ceva esenţial, definitoriu pentru omul muntelui aflat într-o comuniune
aparte cu natura şi anume semnele acesteia, semnele dansului, jocului magic de
la piciorul plaiului din Gura Teghii.
Schimbând mediul de viaţă rural cu cel
citadin, în tot ce face „ursul” se sprijină pe cunoştinţele acumulate la timp
şi cu perseverenţă în şcoală, dar şi pe umerii celor din jur care îi oferă
ajutor: unchiul Gili, Jeni, Monica etc. Fiecare dintre cei apropiaţi îi
descoperă sinceritatea, bunul simţ, înţelepciunea şi au locul lor în viaţa lui,
fiind preţuiţi în momentele trăite împreună.
Şi totuşi, sfidând realul, concretul,
personajul acesta raţional, cu picioarele adânc înfipte în pământ, care
trăieşte intens sentimentele induse de întâmplări fericite ori nefericite, are
o obsesie a la Gib Mihăescu: se lasă pradă dorinţei de a „ispiti”, dintr-o
prudenţă justificată, destinul. Se foloseşte de un joc devenit la maturitate
„ceva-ul” său secret, „asul din mânecă”, pe care îl scoate în momente de mare
cumpănă, din dorinţa de a nu greşi într-o decizie scurtă şi rapidă,
bărbătească.
Zarul, babarosul făcut din os, este însă
bătrân şi magic, o fosilă parcă dotată cu informaţie transcendentală care îl
uluia de fiecare dată când constata că nu dădea greş în deciziile sale. Acest
talisman al muntelui pe care îl purta mereu cu sine, îi dădea încredere, îi era
un prieten surprinzător de sincer care
nu-l minţea niciodată. Părea a fi o punte de comunicare (venind din vechime) cu
divinitatea prin care „palmele cerului” rostogolesc în sufletul munteanului
„babaroasele”, dezvăluindu-i adevărul crud, uneori neaşteptat şi supărător.
Foarte important este faptul că Zisu nu se
lasă doborât de această obsesie, ea fiind raţional învinsă, uitată chiar, în
momentul dezarmărilor, dezamăgirilor ori frustrărilor trăite între neprieteni.
El rămâne, în ciuda loviturilor vieţii, cu sufletul întreg. Castelul său nu
fusese construit pe nisip, iar „piatra unghiului” de la edificiul trecerii
sale, luată de la Gura Teghii, a rămas neclintită. De aici şi optimismul robust
al romanului pe care l-am simţit din plin pe tot parcursul lecturii.
Prof. NICULINA APOSTOL
UN FĂT-FRUMOS MODERN
Când primim un dar, mulţi dintre noi ne
bucurăm ca în vremea copilăriei. Când darul este o carte, bucuria este
amplificată de dorinţa, de curiozitatea şi nerăbdarea de a o citi. Dacă autorul
cărţii este un om cunoscut, sentimentele se amplifică şi nu poţi să nu devii
subiectiv.
Trecând peste toate acestea, trebuie să
recunosc sincer că romanul „Robul zarului”, al domnului Dumitru Dănăilă,
reprezintă o reuşită literară în care o întreagă generaţie îşi regăseşte
propriul destin, cu suişurile şi coborâşurile inerente.
Viaţa
adevărată, dospită ani la rând în mintea ageră a autorului, s-a distilat prin
sufletu-i cald, i-a împrumutat parfumul inconfundabil şi s-a aprins sub ochii
noştri, pentru a ne încălzi inima şi a ne răscoli amintiri. Cartea este scrisă
cu sinceritatea omului care doreşte să facă o bucurie şi pune în lumină
sensibilitatea, talentul narativ şi originalitatea unui condei deja confirmat.
Autorul
ne invită să urmărim destinul care îi este hărăzit lui Cosmin Zisu -
Martininică, Tinică -, orfanul de la Gura Teghii. Drumul pe care calcă cu
hotărâre eroul nostru este unul iniţiatic, care se adânceşte mai întâi într-o
neiertătoare râpă. Eroul îşi pierde pe rând părinţii şi trebuie să dea viaţa
liniştită, cunoscută de la sat pe cea de la oraş. Ursul este obligat să coboare
de la munte, să se domesticească să se adapteze noilor condiţii, să devină
orăşean, fiind adoptat de fratele vitreg al tatălui.
Pentru
Cosmin Zisu, viaţa este o luptă în care doreşte să învingă, iar la vârsta
maturităţii să fie „unul dintre cei care decid, care îi dirijează pe alţii”,
aşa că nu are vreme pentru nostalgii, nu şi le poate permite decât rareori, cel
mai adesea ascunzându-le cu grijă în sufletul lui generos.
Spiritual,
Cosmin Zisu pare un Făt-Frumos modern, care demonstrează ce poate realiza în
viaţă un tânăr prin muncă, tenacitate, voinţă, când este călăuzit de principii
morale ferme. El are la îndemână obiectul fermecat, zarul, care îl ajută să nu
greşească, prietenul în care poate oricând să se încreadă, pentru că niciodată
nu l-a dezamăgit. Zarurile par să fie fermecate, ele stabilind o misterioasă
legătură cu o lume din care fac parte aceia care îi veghează cu grijă şi
dragoste viaţa.
Eroul romanului „arde” cu intensitate
etapele drumului său, iar puntea de la micul muntean la un inginer de succes
pare uşor de trecut. Ca şi în basme, totul se termină cu bine. Pentru raza de
speranţă ce se strecoară printre rânduri, se cuvine să mulţumim autorului.
Prof. MARIA PRAHOVEANU
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu