cronică
Această naraţiune cu structură
ternară, cu un singur fir narativ asemenea unei nuvele, urmărind motivul
literar al fortunei, propune istoria simplă a unui tânăr de la ţară, a cărui
obişnuinţă de a folosi cuburile de os punctate cu negru pentru a
putea delibera seamănă mai mult cu puterea dumnezeiască de a stabili ultimul
adevăr. Mâna lui şi gestul aruncării piesei implică inteligenţă, voinţă şi
participarea componentelor importante, înţelese mai apoi ca un dat,
ca un zis (Zisu).
Conştientizând că are un
caracter puternic, dorind să fie deasupra tuturor, Ursul devine un simbol al
intuiţiei supreme, transcendenţa şi imanenţa în acelaşi timp, o îmbinare a
finitului prezent cu infinitul viitor. Idilele cu cele două fete puse în
antiteză, Eugenia Ulmeanu şi Ramona Cojocaru pot exprima diverse stadii în
evoluţia gândirii, aşa cum există o diferenţă radicală între suflet şi
Dumnezeu, între două orânduiri sociale diferite, alegerea ultimă lăsând să
transceadă acest dualism retrograd şi să meargă înspre unitate. Alături de
Jeni, eroul îşi găseşte identitatea supremă dintre sinele individual şi cel
universal.
Cititorul s-ar putea lăsa păcălit:
nume diminutivale, traiectorii banale. Descoperim omul simplu care se află în
faţa propriei sorţi: bobii, sume fabuloase de bani imaginari, babaroasele
nu sunt ascultate, ci îl ascultă pe orfanul lui Zisu de la Gura Teghii,
martor al aşezării comunităţii umane din care face parte pe un alt fundament.
Soarta lui este individuală şi tainică, nu impune legi, tabuuri, ci drepturi obţinute
în timpuri cu anume reguli de convieţuire, idila părând mai degrabă o oglindă
menită să reflecte aspecte sociale. Puiul de muntean se bazează pe zarurile
care nu mint; nu şovăie; rezolvă simplu orice.
Oraşul îi deschide o nouă perspectivă, provocări, bătălii pierdute şi câştigate
şi dragostea care se pronunţă pentru Mona, după indicaţia osoaselor.
Cum orice creaţie se deschide către
lume, să vedem ce recuperează Cosmin Zisu prin revenirea la prima iubire. O
asumare, o esenţializare a propriei identităţi. Ca un adevărat Creator, ca o
mare conştiinţă, Cosmin pendulase între iubiri, două modele diferite de viaţă.
La masa destinului, este prezent şi Timpul, unul individual şi altul istoric,
ambele văzute linear, ca durată. Prima faţetă este plină de evenimente
manifestate ca o succesiune de împliniri. A doua înghite aspectul cotidian şi
reînvie timpul ciclic, în interiorul căruia protagonistul se reîntoarce la un
real încărcat de semnificaţii. Dualismul este anihilat în fine de alegerea
ultimă, inginerul în domeniul construcţiilor de maşini fiind lăsat să creeze
neobosit, să cosmicizeze existenţa, ca şi cum zarul său ar fi decis marile
schimbări din Decembrie.
Opera se deschide şi către ea
înseşi, ne atrage în oglinda trinităţii Cosmin-Jeni-Mona, ca într-o imagine
platonică. Un alter ego transcendental are pentru Zisu două capete, ca dublă
imagine a proiecţiei sinelui. Exponentă a femeii fatale, Ramona îl farmecă pe băiat
şi reuşeşte să îl închidă în cercul căsătoriei. Jeni, la polul opus, permite o
bidecodare a metaforei prieteniei, pe orizontală ( te iubeam şi pe tine )
şi pe verticală ( tu erai ceva divin, la care nu speram că voi ajunge
vreodată) Cele două personaje simbolice se desfăşoară pe două
coordonate, într-un univers care îşi are în sine propria lumină.
Decidentele de soartă aici
par mai degrabă instrumente, arhetipuri supreme ale pătrunderii în misterul vieţii,
oricât ar fi ea de banală, polaritatea şi opoziţiile fiind aduse prin accesul
la o realitate ultimă, un pion al liberului arbitru. Jucătorul pariază cu
destinul prin aruncarea jetonului pe anume poziţii ale mesei, fapt care
determină câştigul sau pierderea. Ca în oricare joc, există şi reguli, mutările
pieselor fiind decise prin mişcarea zarului. Jocul Regal al lui Ur,
cum se numea strămoşul zarului în Mesopotania ori şaşe-cinci,
denumirea jocului în Orientul Mijlociu, soluţionează problema contrariilor şi
conduce la conştientizarea unităţii lucrurilor. Dacă Tinică a parcurs treptele
necesare în urcarea treptelor spirituale, dacă rezultatul final presupune o
sinteză între gândire şi simţire, poate doar cititorul să spună, altfel s-ar
dilua semnificaţia trăirii protagonistului şi s-ar pierde sensul operei
literare. Finalul propune închiderea cercului: Dacă ar mai încerca o
aruncare de zaruri? La ce bun? Zarurile i-au hărăzit odată soarta. Decizia lor
e sfântă. În descifrarea sa simbolică, Cosmin Zisu a urcat scara aflată
între umbră şi lumină: zarurile au fost aruncate. Sfânta Scriptură este
plină de locuri în care, pentru a face o alegere bună, după ce au încercat soluţii
multiple, oamenii recurg la aruncarea sorţilor: pentru împărţirea dreaptă a
teritoriului, pentru a vedea cine este vinovat, pentru împărţirea hainelor, dar
Biserica şi slujitorii săi condamnă asemenea practici.
Prof. GINA
AGAPIE
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu