joi, 19 septembrie 2013

Revista „SALONUL LITERAR” -Odobești, Vrancea


(mulțumesc pentru publicare!)


„SCRIITORI CONTEMPORANI DIN VRANCEA, PRIN INTERVIURI”, 
de Culiţă Ion Uşurelu

INVITAŢIE INTR-O „AGORA”LITERARĂ

Un mozaic de puncte de vedere. 60 de scriitori din aceeași realitate, în intepretări și viziuni diferite despre  literatură , poziția scriitorului în societate, (față de el înuși și față de ceilalți,) istorie,  caracter, despre viață.
Dacă nu i-ai întâlnit până acum pe cei prezentați în carte, invitați, pot să spun în această „agora” literară, dar ai simțul actualului, al dorinței de cunoaștere,  pe lângă cel al curiozității  și, nu în ultimul rând al valorii,  încet, încet ești acaparat de „aluatul” de calitate. Personal îi cunosc pe câțiva dintre ei: poetul Liviu Ioan Stoiciu, prof.Dr.Adrian Botez. Poetul Paul Spirescu l-am întâlnit la evenimente literare, chiar și pe autor  la Mărășești la Festivalul de poezie Constantin  Ghiniță.  Decelând subiectele abordate de autor, profesorul Culiță Ioan Ușurelu,  în „Scriitori contemporani din Vrancea prin interviuri”, mi-a apărut evidentă dorința de a reliefa cât mai bine personalitatea interlocutorilor, dar și experiența pe care o au de împărtășit celorlalți, ajungând la concluzia că, de fapt, volumul este un eșantion al literaturii românești actuale, situațiile, stările sau fenomenele întâlnite fiind valabile pentru orice zonă a țării.
                 Vorbind de „aluat” , subiectele nu sunt comode, unele repetându-se obsesiv în vederea obținerii unei arii cât mai ample de opinii. Starea scriitorului, a omului care scrie, devine în societate , de multe ori, prin verticalitatea sa , sursă de conflict  axiologic,  psihologic, de ce nu, social. Scriitorul este un barometru de multe ori, sau ar trebui să fie, un „Ioan” admirat , dar în pericol de a fi sacrificat de „Irod”-ul zilei în interesul cerut de acoliți. „Jumătatea de măsură” nu este etalonul scriitorului vertical, al cărui exemplu îl găsim în carte. De aici însă, de la interpretarea și experierea atitudinii față de „jumătatea de măsură”, izbucnesc luptele fratricide în interiorul literaturii, potopul orgoliilor, aspect de altfel neplăcut și blamat de personalitățile din carte. Viața scriitorului și a omului din spatele scriitorului este o luptă contiună de dimineața până a doua zi , de multe ori, ani la rând, cu el însuși în primul rând și apoi cu ceilalți, fapt ce nu se realizează ușor în condiții de tangaj puternic pe valurile vieții  (fără aluzii politice!)
                 În literatură au fost și vor fi orgolii. O literatură așezată, liniștită, fără orgolii este valoroasă? Viața este o continuă mișcare, armonia este un rezultat, dar tot atât de actual ca și eroarea. Liniștea se vrea o stare de durată și „naturală” , dar liniștea este rezultatul unor „lupte”, a unor reglări permanente. Până la liniște, la propriu și la figurat, sunt multe etape în traseul fiecăruia. Pentru unii este puternică dorința de a omite din aceste etape. Perenitatea valorii este o construcție, uneori de o viață întreagă , cu cicatrici de privațiuni și umilințe. De cele mai multe ori se începe de la zero. În mișcarea această browniană,  mai mult provocată decât naturală, eroarea vine din latura umană și prin exercițiul uman.  Aplecarea asupra corectări erorii și menținerea „pactului” de colaborare are drept rezultat LINIȘTEA mult dorită .
                 Domnul Culiță Ioan Ușurelu punctează  aspectul criteriului  și devalorizarea acestuia. Un alt aspect semnalizat de autor este reperul și ignorarea acestuia în promovarea și selectarea valorii.
                 Disperarea anonimatului ,după cum se observă în reacțiile multora din tagma  „penițarilor„ , le provoacă o panică ce îi determină pe unii confrați să apeleze la omiterea etapelor despre care vorbeam mai sus. Dar anonimatul este chiar forma materiei din care se naște lupta pentru „liniște” , pentru „reper„ ,pentru „criterii”.
Portretul făcut de unul dintre poeții contemporani de rang național este edificator pentru autorul acestei cărți: „Tu esți cel mai tânăr dintre noi, nu ești încă membru al USR* și noi „bătrânii„ n-am prea dori să ne comanzi ce trebuie făcut...Deși ești serios (uneori ,când e vorba de muncă parcă ești chiar exagerat),meticulos, ai cărți bune (nu chiar toate), ești dintre cei care, vrem noi sau nu vrem, reprezinți o parte din viitorul prozei vrâncene...Nu ne place nici faptul că tu plătești din salariu costurile revistei și noi nu putem face la fel...” (Dumitru Pricop). Pentru mine, cititorul, a fost importantă această schiță a personalității omului care a pus suflet pentru  ca valoarea confraților săi să fie cunoscută. Doar un caracter adevărat trece peste orgolii, inerente statutului de profesor și scriitor, de multe ori, și pășește cu fermitate și cordialitate în prezent , în starea obiectivă a  lucrului bine făcut. Citind cartea am sințit cum rădăcini incipiente ale multor sensuri încep să se îngroașe devind certitudini.
Sunt bucuros că prietenul Marin Ifrim mi-a dat să citesc cartea domnului Culiță Ioan Ușurelu. Dar rămân cu o tristețe că nu știu la câți cititori va ajunge. Și merită!

                                                                                                TEO CABEL
*Autorul este în prezent membru al USR.


„Scriitori contemporani din Vrancea prin interviuri” – Culiță Ioan Ușurelu

CRITERII ȘI REPERE:
1.Scriitorii despre ei:
„Singurătatea pentru scriitor este stearpă, te deprimă și nu știu de ce nu mai este dătătoare de putere, cum era pentru romantici! (...) Scriitorii, în afara grupului, așa cum am arătat mai sus ,riscă să fie sortiți pieirii. Nu mă gândesc la o susținere în gașcă, ci la grupuri care au o articulație culturală, o ideologie închegată care să fie racordată la sistemul european de valori, cu aparat critic și cu mare disponibilitate pentru acte gratuite” (Irimia Bălescu)

„Consider că un scriitor trebuie să fie și cetățean și creștin(cât de cât)- iar datoria unui cetățean și creștin (cât de cât, măcar...) este să se lupte, în viața asta, pe Pământul acesta (că altul n-avem), spre a-i dovedi lui Dumnezeu că nu „dormim în post”, că încercăm să ne facem Misiunea, pentru care fiecare dintre noi a fost trimis aici, în acest ”poligon de testare” a umanității din... om!), cu ticăloșia, cu secăturismul, cu impostura, cu trădarea (mai ales!)(Adrian Botez)

„...Din păcate însă, în lumea scriitorilor  , încă domnește spiritul nefast al conflictului , bazat pe orgolii care nu sunt întotdeauna fondate pe concret”
(George Alexandru Cornilă)

„Sunt un scriitor „total ” neliniștit, nesigur de arta mea, perfecționist, iscoditor până în... pânzele albe, încăl(e)cător de genuri,dublat de un filolog foarte migălos și destul de bine (auto)instruit.(I.D.Denciu)
Culiță Ioan Ușurelu: „ Ibrăileanu spunea că Arta nu are numai valoare estetică, ci și morală. Plecând de la această teorie, în interviurile pe care le-am luat unor personalități, am tot întrebat: ce contează, Omul sau Opera? Am primit multe răspunsuri ce care nu am fost de acord...De aceea insist: ce-i mai important în acest binom?
Mircea Dinuțz: „(...) Problema e că nu întotdeauna coincid, ba aș spune că că se întâmplă destul de rar să coincidă! Un exemplu, aproape la întâmplare: Marin Sorescu este un poet (ipostaza cea mai convingătoare) important ,valoros, dar omul nu se afla, nici pe departe, la înălțimea operei ! Avea invidii, pe care nu și le putea nici, măcar, masca, discursul public era bâlbâit, anemic, iar spiritul tăios , spectaculos, se manifesta rareori și accidental, pe cale orală. Exemple de mari scriitori români sau  nu, cu inadmisibile vicii și tare de caracter sunt nenumărate, de parcă partea lor bună s-a topit toată în operă, la prima vedere nerămânând decât capacitatea de abjecție și bădărănie patentată! Tipurile umane plasate, oarecum , în afara moralității, din rândurile scriitorilor sunt infinit mai multe și mai variate decât personajele create de toți prozatorii lumii.
Cu atât mai mult, criticului i se cere rectitudine morală, consecvență și coerență în exercitarea actului critic! Cu alte cuvinte, fără un profil moral ferm conturat, criticul acela, dincolo de talent și asiduitate, nu are și nu poate avea credibilitate. Cu precizarea, imperios necesară, că nu scriitorii contestați de critic sunt cei mai buni judecători ai săi.”
” Profesorul meu e talentul (prea puțin explorat). Pentru mine, poezia este fica mea născută din singurătatea iubirii...” (Constantin Alexandru Drilea)
„Eu nu scriu pentru a scrie...plagiez din mine strigăte coapte-n cerul gurii-curajul de-a fi ca blestemul nașterii mele...”(Constantintin Alexandru Drilea)
„Ori, eu am fost tot timpul flămând...de viață!” (Virgil Lovin)
„Nu vreau să jignesc pe nimeni, dar unul dintre motivele pentru care nu alerg după cronici este că nu-mi trebuie. Acestea sunt dorite de către cei ce vor să ajungă membrii US. Și sunt atâția membrii ai Uniunii Scriitorilor pe care nu-i cunoaște și nu-i citește nimeni, încât mi-e teamă...”(Virgil Lovin)
„Otrava singurătății e un semnal al actului creator. Cine gustă din această otravă devine nemuritor„ (Marin Moscu)
Culiță Ioan Ușurelu : „...E, într-adevăr, chin, (scrisul) sau o mare bucurie interioară?
Doina Popa: „Și eu mă întreb de multe ori același lucru. E un fel de a te lupta cu morile de vânt.Face parte dintr-un fel de terapie? Unii, care au reușit să răzbată și să ajungă prin clasamente onorante și iau premii literare și sunt băgați în seamă de critica literară  poate mai au un răspuns la această întrebare dar eu una chiar nu am nici o motivație ca să continui această aventură păguboasă din start. Totuși, în ziua în care reusesc să scriu o pagină, am o bucurie interioară. Nimic altceva nu-mi poate aduce acestă bucurie interioară  decât scrisul. (...) Când e să finalizez ceva, parcă nu mai am suflu. Mai ales acum, de când apariția unei cărți îți aduce doar complicații, cheltuieli și frustrări. Într-o lume aflată  și ea în luptă cu morile de vânt, când toate  și-au pierdut rostul iar cartea apare și se rătăcește ca într-un deșert, neumblat de picior de om.”
„Nu  am înțeles niciodată de ce oamenii nu fac eforturi pentru a avea o relație armonioasă. Într-un oraș de provincie, o întâlnire cu cei care au aceleași preocupări ca și tine ar trebui să fie o sărbătoareși nu un prilej de urzeli. Când orice vorbă rostită cu mânie lasă undeva o amprentă și într-o zi se va întoarce înapoi la tine și va avea aceeași încărcătură...” (Doina Popa)
 Selectare fragmente: Teo Cabel.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu