„Cealaltă cărare de lîngă cer. Ceva despre poezia lui Teo Cabel
Un eu confident sau poate jucăuş în habitaţia unei metafore discrete, modelează opţiunile unei poezii a cărei tentaţie identitară, firesc, nu exclude pasajul orgolios al celui mizând efectele dezideratului. Autorul are conştiinţa scrisului autentic şi asta e bine fiindcă nu-l mai obsedează ideea destinului integrat, în captivitatea căreia-i cad victime sigure destui ipochimeni ce-şi lăbărţează prostioarele pe facebook din nedisimulata dorinţă de a epata fătuţele dornice de chătuit cu flăcăii gândirii oblice, mitomani versaţi pe profilul lor de prim-miniştri în ţara lui Münchausen.
Poemul lui Teo Cabel e certitudinea unui construct liric elaborat în retortele temei plenare, viaţa. „Noapte albă” e, spre exemplu, distincţia conotativului livrat ca alegorie în actele marelui spectacol al lumii: „în livada cu meri/noaptea a venit/în rochie de mireasă.//logodnă cu visul//m-au invitat/la agapă//dar bucuria din mine/un vânt/din flori a făcut o ploaie /…” Autorul este adeptul expresiei decise, el nu dă târcoale reconfortantă realităţii, uneori el este afectiv fiindcă trebuie, alteori e tragic fiindcă în ontologicul fiinţei, eul artist ştie că se află refugiul compensator. În situaţia de-acum, sentimentul bucuriilor trecătoare devine examinatorul unei melancolii puritane.
Vesperalul, desigur atipic, nu e însă recuzita excentricului ci solemnitatea cumva isihastă a stării de meditaţie, stare de poezie. Un enunţ al fragilităţii jubilaţiilor fiinţei deposedând de nuanţa reflexivă propriile trăiri în folosul sinesteziilor eului scriptor, dezvoltă această insolită devălmăşie a afectelor: „noaptea a fugit//plângea/când s-a împiedicat/ la poartă/la marginea/livezii” Dincolo de eşarfa nopţii, cerul răsfaţă ploile vremii şi zideşte vocabula stelei de cenuşă în parabolă
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu