miercuri, 3 iunie 2020

Mihaela Roxana Boboc- „Terapia ploii de chihlimbar”- cronică


Mărturisirea ca estetică, apofatic și catafatic
 Mihaela Roxana Boboc, inocență și tumult în poezie. O face cu naturalețe debordantă. Acumulările impuse de realitate induc impresia de criză temporală și de aici necesitatea de a duce ca o furnică mai mult decât este posibil practic, concentrare de sentimente, de senzații. Versurile ei sunt talazuri, pun la încercare simțirea, nu o poți citi cu lejeritate. Deși în alt registru, și în altă vreme, are ceva din verva lui Ilarie Voronca (Vocea), dar substanța mistică este foarte bine încorporată în text, voiculescian.
Vibrația și convingerea pe care le îmbracă în cuvinte te face să te oprești din citit, să te uiți în jurul tău cu sentimentul că ai ratat ceva: trebuie să-l vezi, să-l atingi pe Dumnezeu: genunchii mei iubesc liniștea unei biserici/ zidită înlăuntrul copilăriei-La umbra crucii tale sau în „Cel mai frumos poem de dragoste”.
Ca în vremuri clasice, ignorând forța centrifugă a modernismului, neuzitând de ironia postmodernismului, dar folosindu-se din plin de versul alb, poezia se naște în familie și se revarsă aici. Mama, sursă de energie inepuizabilă în a face față problemelor cotidiene, tatăl tranzitează viața spre altă lume lăsând un gol imposibil de compensat (A venit vremea) și sora, un sprijin apropiat al vârstei. Primul fascicol al volumului se numește Mamă, pune pelerina pe umerii de brumă...
Experimentalismul poetei zvâcnește, propagă tensiuni în scoarța literaturității și în profunzimea ei. Poezia se manifestă ca o tornadă în inimă și se limpezește în minte.
Amintirile sunt eliberate în poetică, nu crează haos, stângăcii; poezia nu este o scăpare de sub control, filtrul auctorial drenează și coordonează estetic pulsiunile: poezia coboară zilnic etajele dintre trup și suflet- Strada viitorului; Iubește și fă ce vrei,/ Chiar și poezie din piatră seacă mai ales-Ochi de marmură), Originalitate-vorbesc cu un poet despre originalitate/ ca despre o găină în cuibarul murdar din piață/.
Sunt versuri care se pot constitui poezii într-un vers:„ aud vraja inversată curgând în plămânii suferinzi ai copilăriei” sau „cerul se vede în asfaltul ploilor mele, iadul e un pas mai jos-Ochiul lui Dumnezeu,”; „Timpul leagă sacul amintirilor la gură-55 aici și 10 dincolo”
Terapia ploii de chihlimbar se numește volumul premiat în cadrul concursului „Eminescu la Oravița” în 2019 și publicat la Clubul Mitteleuropa. Titlul aparent tautologic. Chihlimbarului i se atribuie proprietăți terapeutice, însă, aici trebuie reperat echilibrul, nu este doar o ploaie magică, cu irizări metafizice, ci terapia echilibrului câștigat în urma unor experiențe intense de la o vârstă crudă: „caloriferul e rece și mă încălzesc cu două sticle de doi litri/ una de-a dreapta alta de-a stânga/ sunt aripile mele, glumesc, dar sora nu râde- ea e deja în iadul cu amintiri-Ochiul lui Dumnezeu; copilăria se chircește/ lovită în vintre- Garda jos; „am 12 ani, trupul costeliv și tremur sub plapumă(...) știu că între coastele mele un înger plânge tot mai tare- Frica secundelor”. În multe poezii sunt mai multe planuri. Planuri care trădează obsesia de a valorifica trăirile în viziunea auctorială.
Ipostazele din și despre copilărie: Trag aer în piept și fur iarna de la săniuș/ bulgării se rostogolesc la picioare și ninge înte noi, părinte, ninge opac în lumea copilei cu ochi negri/ culorile au gust de sare și lumina sare în brațe-Garda jos; Merele din camera bunicului miros a veșnicie/(...) fotografiile vechi miruiesc copilăria cu ulițele ei grăbite- Vălenii de munte; anii ca o nucă seacă în timpanul copilăriei-Cel mai frumos poem de dragoste; Sunt copilul care are nevoie de o îmbrățișare-A venit vremea; privesc radiografia unei generații care se minte/ adormind cu degetul în gură legănați de luna ca o mamă/ flămândă-Ploaia unei generații; cine am fost înainte ca luminile să-mi umple străzile/ ninge peste copilărie și durerile se îmbracă într-un altfel de doliu/ albe rânduri și foile veline uitate în sertar- Nasturii omului de zăpadă; copilărie, cum te sorb din cupa împărtășaniei-Iureș;
Ipostazele iubirii: „Poate că iubirea e despre ceea ce nu se întâmplă/ despre durerea luată pe umeri și niciodată împărțită- Poate că iubirea e despre ceea ce nu se întâmplă; Iubirea e atunci când săruți fruntea rece a părintelui tău/ și Dumnezeu tresare pe buzele tale-Iubirea e atunci când săruți podul palmei; O utopie să scrii despre iubire/ să o strigi pe nume crezând că cineva îți va deschide nopțile- Cel mai frumos poem de dragoste; mama lovește în propriul suflet până iese apă și sînge-Mușcă lumina.
Durerea ca element indispensabil și, foarte trist, intercalarea ei în zilele copilăriei. O maturizare forțață ce face ca experiența unui copil să concureze drama adultului.
În multe poezii este prezentă impresia unei lupte între dicteu și construcția rațională.
Gnomism măsutat cu picurătorul. Voluptate a mânuirii cuvintelor. Tot ce a fost trăit a fost iertat, s-a reasamblat în poezie. Tonifiantă este culoarea, culoarea vie, nu griul depresiei.
În partea a doua a cărții Spre duminica lăuntrică de reținut: Cum aș putea să flămânzesc?-mă hrănești cu lumina din piept de parcă e scris în cer/ fiecare poem –rugăciune/(...)rosteam îmbrățișări peste singurătate și goliciunea se/ învelea în placenta anotimpului/(...) îmi așez în sertarul minții manuscrise(...); Îmbrățișare cu miros de heruvimi-am iubit legănatul trenurilor și gândurile întinzându-se ca o/ pisică leneșă în paginile cărții; 03 iulie- psaltica din Abia acum te scriu cu adevărat-Din florar în cireșar/ treizeci și trei de pași/ pe treptele iubirii răstignite/ cu palmele întinse/sunetul cuielor zdrobind pământul de sub unghii(...) abia acum văd cerul deschis/ și sângele prefăcut în cerneală; Inexprimabilă-Nu dorm. Azi am aflat că sunt frumoasă. Inexprimabilă, inoperabilă, femeia cu două inimi,/ una în cer alta aici; Din om, înger... În memoria Andreei BratuPoezia e un loc prea strimt uneori/ pentru inima unui copil/ viața se culcă în palmele veșniciei; Gurile care sărută și lasă-Îmi spui să scriu când tu ești poezia care mă neagă/ poezia care rătăcește drumul spre casă/ sunt aici,/ la intersecția dintre cuvânt și culoare,/.
La Mihaela Roxana Boboc mărturisirea este echilibru în balanța apofatic-catafatic. Dumnezeu nu e o piatră unde-ți reazemi gândurile- Înainte să pleci în lume.
Tăceți odată! Să aud cum poezia izvorăște!-Râul din munte. Imperativ acest ton, în zgomotul lumii trebuie și liniște. Când poetul găsește liniștea, împărtășește și celorlalți din sensibilitatea sa, nu le arată drumul. Nu poți merge pe drumul poetului, poți să mergi cu el prin pasul cuvântului. Mirul și smirna purifică materia. Sunt prezente în poezia volumului fără epatare, alunecare în derizoriu, în patetic. Sensibilul, tangibilul/intangibilul, contradicția, întrebările ca un pod peste hăul zilei sunt ramuri ale frumosului descoperit în urma lecturii acestei cărți dedicată mamei și prefațată de scriitorul Marin Ifrim.
                                                                                                                                               Teo Cabel


Publicat în revista „Arte” nr 4,5,6 2020

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu