Duminică,
03 Mai, membrii cenaclului AntePortas, al Casei de Cultură a
Sindicatelor, Buzău, au încheiat minivacanța de Armindeni prin sedința ținută
la Casa Berarilor. Aroma cafelei s-a combinat plăcut cu versurile lectorului
Costel Suditu.
Sărbătoarea
primăverii a fost validată prin prezență de: Sabina Râmbeț, Laura Cozma, Niță
Petruța, Mihaela Roxana Boboc, Mariana Cabel, Laurențiu Belizan, prof. Aurel
Anghel, Teo Cabel.
Costel
Suditu a citit eșantioane din mai multe proiecte în curs, poeziile sale
generând discuții interesante, fertile ca tematică. Diversitatea
abordărilor indică căutarea continuă a poetului. Autosuficiența nu este un
cuvânt tolerat de autor. Avangardismul, ca metodă de căutare în scopul
înnoirii, cu suprarealismul pregnant, în textele citite, asociat la
cadența rimei, pare să fie la Costel Suditu dorința unei recuperări, a unei
perioade, de care, trăind, nu știa că există, dar și dorința de a permuta
cu prospețime cotidianul, devenit banalitate din pierderea interesului omului
actual pentru fiorul poetic.
Spicuiri
din impresiile lăsate de poezii:
Laurențiu
Belizan a punctat câteva aspecte: ironia și autoironia, ritmul poeziilor dă
o notă plăcută la recitare. Imaginația și talentul se desfășoară la Costel
Suditu sunt incontestabile.
Aurel
Anghel a susținut ideea unui transfer de intimitate de la autor în
poezie: Se încuie în poezie și ne lasă pe noi să cautăm cheia. Loreline,
bulversează prin secvențele avangardiste. Gerunziul la Suditu Costel dă
conotații interesante. Mihaela Roxana Boboc impresionată de Detalii
a concluzioneazat partea experimentală a textelor, în sensul pozitiv al jocurilor
de cuvinte. A citat și poezia Ochiul cel nou și flămând. Este
un poet surprinzător, a conchis Mihaela.
Mariana
Cabel a subliniat sinceritatea dezarmantă a autorului, sensurile
multe care se ramifică după citirea versului, în imagini. Laura Cozma a
fost în asentimentul antevorbitorilor, dar nu s-s putut hotărî pentru o anumită
poezie preferată în grupaj. Sabina Rîmbeț a reținut Spin29-Acest
animal și Murire.
Versurile
din Loreline care au iscat controverse sunt acestea:„doi morţi
făceau sex pe un sicriu putrezit
fără
vreo jenă că ar putea fi observaţi în dificila misiune a procreării
în
întunericul de lână mucegăită ce-mi pângărea mintea -
preconcepute
ritualuri satanice devenite în timp normalitate
le
lipseau câteva oase în rest erau întregi până la ultimul puls
umbrele
dinţilor oricum la fel ca şi aici printre noi
cu
o totală indiferenţă am trecut mai departe obişnuit
cu
fel de fel de orgii fără oase fără dinţi în mijlocul pământului
vinovat
că s-a închis prea devreme”.
„Cioclii
buni ai fericirii” din
Fărâmițare este una dintre metaforele care au atras
atenția, pe lângă: „rotula
unui ochi în timpul privirii sale/peste odgoanele sincerităţii”( Loreline).
Poezia în unanimitate citată pentru expresivitate și impresie este
Detalii și o postăm în întregime.
Plouă
peste mine.
un
porumbel
săgetează
ploaia.
tocmai
s-a terminat Casablanca;
singur,
ies din cinematograf;
aşa
ies toţi după filmul acesta.
vântul
balansează avalanşa de apă,
trenul
se cunună cu ploaia,
cu
ochii mei visători dansează o furtună;
privesc
languros o femeie
să-i
dau încrederea, ud, încă Bogart.
nu
cunosc ornamentele, cel puţin
fumez
plouându-mă ploaia;
nu
încleştez dinţii,
privesc
o Ingrid pentru încredere
să
pot muri împăcat, că-s dus
departe
de mine, departe, încât
să
nu mai pot fi ipocrit,
să
nu mai pipăi înaintea atingerii,
să
nu mai gust înaintea muşcăturii,
să
nu mai, să nu mai...
mici
detalii care ne umplu.
Fals
tratat poetic este
o explozie urmuziană?
„(...)Tîrîş, chiorîş, pîş-pîş cu tuş
Zăpada o pătează:
Pe mă-sa-mpunge-un viţeluş
(tîrîş, chiorîş, pîş-pîş cu tuş)
Că nu-l mai alăptează.
Amor de chior, de zor folclor
Îl bîntuie pe viaţă;
l-ademeneşte-n cer un por...
A naibii de prestanţă! (...)”
În așteptarea volumului de poezii, în lucru la o editură
prestigioasă, îi urăm succes lui Costel Suditu!
AntePortas
Poză Costel Suditu: Teo Cabel
Poze de grup: Mihaela Boboc
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu